Jądro komety 67P powstało z dwóch osobnych obiektów

Kometa 67P
Charakterystyczny kształt komety 67P/Churyumov-Gerasimenko przypominający "gumową kaczkę" jest wynikiem łagodnego zderzenia dwóch obiektów do którego doszło miliardy lat temu.

Osobliwy kształt komety 67P/Churyumov-Gerasimenko był zagadką dla naukowców odkąd po raz pierwszy pojawił się na zdjęciach przesłanych przez sondę Rosetta w zeszłym roku.

Czy kształt ten był skutkiem zderzenia czy też przewężenie między dwoma płatami obiektu powstało wskutek erozji?

Międzynarodowy zespół naukowców twierdzi w najnowszym wydaniu Nature, że znalazł odpowiedź na to pytanie. Według autorów artykułu "kometa 67P/Churyumov-Gerasimenko powstała z dwóch osobnych obiektów".

"Doszliśmy do wniosku, że kometa powstała na wczesnym etapie powstawania Układu Słonecznego w wyniku delikatnej kolizji przy małej prędkości do której doszło między dwoma w pełni ukształtowanymi kometazymalami (mini-kometami) o średnicy 1 kilometra."

Dowodem według naukowców są różnice między warstwami obu płatów tworzących dzisiejszą kometę.

Przy wykorzystaniu zaawansowanych systemów obrazowania zainstalowanych na pokładzie sondy Rosetta zespół odkrył, że większy płat  składa się z warstw o grubości do 650 metrów, "wyraźnie niezależnych" od warstw w mniejszym płacie.

"Oba obiekty musiały się zderzyć i połączyć przy bardzo niskiej prędkości. W przeciwnym razie nie mielibyśmy do czynienia z taką uporządkowaną strukturą warstw (jak w cebuli)," powiedział członek zespołu Matteo Massironi na briefingu prasowym w poniedziałek.

Dodał także, że "oba obiekty najprawdopodobniej nie powstały w tym samym miejscu, ale powstały w ten sam sposób."

Sonda Rosetta (ESA) dotarła do komety i weszła na orbitę wokół niej 6 sierpnia ubiegłego roku po dziesięciu latach i 6,5 mld kilometrów podróży.

Sonda Rosetta została wystrzelona w przestrzeń kosmiczną w marcu 2004 roku, a następnie wykorzystała asystę grawitacyjną ze strony Marsa i Ziemi podczas czterech bliskich przelotów w latach 2005-2009 po czym została wprowadzona w tryb uśpienia w 2011 roku, z którego wybudzono ją dopiero w styczniu ubiegłego roku podczas podejścia do komety.

Więcej informacji: Artykuł w Nature