Jan Śniadecki (1756-1830)

W listopadzie obchodzimy 180 rocznicę śmierci Jana Śniadeckiego Jan Śniadecki w ocenie historyków, był pierwszym polskim uczonym europejskiej miary końca XVIII i początku XIX w. Matematyk i astronom krakowski i wileński, założyciel Obserwatorium Astronomicznego w Krakowie i odnowiciel Obserwatorium i Akademii w Wilnie oraz długoletni rektor Uniwersytetu Wileńskiego.

Niezależnie od Olbersa odkrył trzecią z kolei planetoidę Pallas. Jego imię nosi planetoida 1262 oraz krater na Księżycu. 9 listopada 2010 r. przypada 180. rocznica Jego śmierci. Z tej okazji przypominamy Jego życie i działalność. Tu publikujemy pełny tekst eseju profesora fizyki w Liceum w Strzelnie Tomasza Kardasia, a w Uranii-Postępach Astronomii nr 6/2010 zamieścimy skrót tego artykułu.

Źródło: Orion