Większa szansa na znalezienie młodych planet podobnych do Ziemi

Wizja artystyczna planety z oceanem magmowym

Badania zespołu astronomów wykazały, że szansa na znalezienie planet podobnych do Ziemi, w ich wczesnych stadiach formowania się, jest znacznie większa niż niegdyś sądzono.

Astronomowie zbadali grupy młodych gwiazd w Drodze Mlecznej, aby sprawdzić, czy były one typowe w porównaniu z teoriami i obserwacjami w innych obszarach gwiazdotwórczych w kosmosie, a także - by się dowiedzieć, czy populacje gwiazd w tych grupach wpłynęły na prawdopodobieństwo znalezienia tworzącej się planety, podobnej do Ziemi.

Badania opublikowane w "The Astrophysical Journal" wykazały, że w tych grupach jest więcej gwiazd podobnych do Słońca, niż się spodziewano, co zwiększa szanse na znalezienie planet, podobnych do Ziemi, we wczesnych stadiach formowania się.

Te podobne do Ziemi planety, we wczesnych stadiach formowania się, wciąż zderzają się ze skałami i mniejszymi planetami, co powoduje ich nagrzewanie się tak, że ich powierzchnie stają się stopioną skałą.

Dr Richard Parker z Wydziału Fizyki i Astronomii Uniwersytetu Sheffield powiedział: „Te planety z oceanami magmowymi są łatwiejsze do wykrycia w pobliżu gwiazd takich jak Słońce, które są dwa razy cięższe niż średnia masa gwiazdowa. Planety takie emitują tyle ciepła, że będziemy w stanie obserwować ich blask za pomocą teleskopów na podczerwień nowej generacji.”

„Miejsca, w których znaleźlibyśmy te planety, to tak zwane "młode ruchome grupy", które są grupami młodych gwiazd mających mniej niż 100 mln lat. Jednak ze względu na to, że zazwyczaj zawierają one tylko kilkadziesiąt gwiazd, wcześniej trudno było ustalić, czy znaleźliśmy wszystkie gwiazdy w każdej grupie, ponieważ wtapiają się one w tło Drogi Mlecznej. Dzięki obserwacjom za pomocą teleskopu Gaia mogliśmy znaleźć o wiele więcej gwiazd w tych grupach, co umożliwiło nam przeprowadzenie tego badania”.

Odkrycia z omawianych badań pomogą lepiej zrozumieć, czy formowanie się gwiazd jest uniwersalne i będzie ważnym zasobem do analizy, w jaki sposób tworzą się skaliste, nadające się do zamieszkania planety, takie jak Ziemia. Zespół ma nadzieję na wykorzystanie symulacji komputerowych do wyjaśnienia pochodzenia tych młodych ruchomych grup gwiazd.

Chance of finding young Earth-like planets higher than previously thought, say Sheffield scientists

Exoplanet Detection and Its Dependence on Stochastic Sampling of the Stellar Initial Mass Function

Źródło: University of Sheffield

Na ilustracji: Wizja artystyczna planety z oceanem magmowym. Źródło: Mark Garlick.