Przygotowania do startu pierwszej europejskiej misji do Merkurego

Już w sobotę wystartuje pierwsza europejska misja do najmniej zbadanej skalistej planety Układu Słonecznego. Europejsko-japońska misja BepiColombo zostanie wystrzelona w sobotę w drogę do Merkurego przez rakietę Ariane 5.

Do tej pory Merkurego odwiedziły tylko dwie misje kosmiczne. W latach 70. pierwsze obrazy planety dostarczyła amerykańska misja Mariner 10, a w latach 2011-2015 na jej orbicie znajdował się statek MESSENGER.

Najmniej zbadany skalisty świat

Merkury nadal skrywa przed nami wiele tajemnic. Naukowcy chcą lepiej poznać skład chemiczny planety, zrozumieć jego magnetosferę - Merkury to jedyna poza Ziemią planeta skalista w Układzie Słonecznym posiadająca pole magnetyczne. Nadal nie jesteśmy pewni czy jądro planety ma ciekły stan skupienia.

Sonda MESSENGER odkryła w kraterach na powierzchni złoża lodu wodnego. Naukowcy chcą dowiedzieć się więcej o ich występowaniu i sposobie utrzymywania się ich na planecie znajdującej się tak blisko Słońca. Jednym z celów naukowych sondy będzie też zbadanie możliwości dokładniejszych testów Ogólnej Teorii Względności, dzięki bliskości planety do Słońca. Informacje o samej planecie pozwolą lepiej zrozumieć procesy powstawania planet w Układzie Słonecznym.

Przebieg misji

Sonda wystartuje na europejskiej rakiecie Ariane 5, która zostanie wystrzelona o 3:45 w nocy z 19 na 20 października z kosmodromu w Kourou w Gujanie Francuskiej. Po wypuszczeniu przez rakietę, będzie przez 7 lat podróżowała do najbliższej Słońcu planecie.

W drodze pomogą statkowi asysty grawitacyjne Ziemi, Wenus i samego Merkurego oraz napęd jonowy, w który został wyposażony. Sonda wejdzie na orbitę wokół planety w 2025 roku. Tam przez co najmniej jeden ziemski rok BepiColombo będzie badała planetę, znosząc przy tym temperatury w zakresie od -180 do 450 stopni Celsjusza.

Misja BepiColombo składa się z dwóch orbiterów. Mercury Planetary Orbiter (MPO) to zarządzany przez Europejską Agencję Kosmiczną statek, który został wyposażony w 11 instrumentów naukowych. Jego celem będzie badanie budowy wewnętrznej Merkurego, składu jego powierzchni i atmosfery oraz zjawisk tektonicznych.

Mercury Magnetospheric Orbiter (MMO) to druga sonda misji, zbudowana i prowadzona przez japońską agencję kosmiczną JAXA. Orbiter jest poświęcony badaniom magnetosfery planety i zamontowano na nim 5 przyrządów naukowych.

Na zdjęciu: Artystyczna wizja sondy BepiColombo po wypuszczeniu przez rakietę Ariane 5 w pobliżu Ziemi. Źródło: ESA.