Kolejna próba załogowego startu SpaceX już w sobotę

img

Z powodu niesprzyjającej pogody w środę nie udało się przeprowadzić pierwszego lotu statku Crew Dragon do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej z załogą na pokładzie. Odliczanie zostało przerwane kilkanaście minut przed planowanym startem, gdy rakieta była już w trakcie tankowania. Ale na drugą próbę nie trzeba będzie długo czekać.

Kolejna próba startu odbędzie się już w najbliższą sobotę 29 maja. Rakieta Falcon 9 z astronautami powinna wystartować o 21:22 polskiego czasu. Relacja na kanałach NASA TV i SpaceX w serwisie YouTube zacznie się o 17:00. W tym czasie powinno rozpocząć się ubieranie astronautów w startowe skafandry ciśnieniowe. Harmonogram działań będzie taki sam jak podczas środowych przygotowań. Opisaliśmy go dokładnie w tym artykule.

Pogoda przed sobotnim startem także nie nastraja optymizmem. Według piątkowych prognoz prawdopodobieństwo na dogodne warunki startowe wynosi 50% w sobotę. Nieco lepiej sytuacja przedstawia się w kolejnym zapasowym terminie w niedzielę - wtedy szanse na dobrą pogodę wynoszą 60%. W piątek o 20:00 przedstawiciele NASA i SpaceX spotkają się na przeglądzie gotowości, podczas którego zostanie podjęta decyzja czy przygotowywać się jutro do lotu.

Misja Demo-2 będzie pierwszą amerykańską misją załogową od czasu zakończenia programu wahadłowców kosmicznych w 2011 roku. Będzie to też pierwsza załogowa misja kosmiczna realizowana przez prywatne przedsiębiorstwo. Do tej pory astronautów na orbitę wynosiły jedynie agencje rządowe Rosji, Stanów Zjednoczonych i Chin.

Najważniejsze informacje na temat tej misji zamieściliśmy w tym artykule.

Na podstawie: NASA/SpaceX

Na zdjęciu: Rakieta Falcon 9 ze statkiem Crew Dragon na szczycie na stanowisku startowym LC-39A. Źródło: NASA.