Kolorowy obraz dalekiego Wszechświata z HST

Hubble Ultra Deep Field 2014
NASA zaprezentowała zdjęcie dalekich galaktyk wykonane za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Fotografię amerykańska agencja kosmiczna opisała jako najbardziej kolorowy obraz głębokiego Kosmosu uzyskany za pomocą teleskopu kosmicznego.

Hubble Ultra Deep Field 2014, bo tak bardziej "naukowo" nazwano zdjęcie, stanowi połączenie obserwacji wykonanych w latach od 2003 do 2012 przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a. Obejmuje niewielki fragment nieba w konstelacji Pieca. Na fotografii widać około 10 tysięcy galaktyk z różnych etapów ewolucji Wszechświata, zaczynając od okresu kilkaset milionów lat po Wielkim Wybuchu.

Ideą tzw. "obrazów głębokiego pola" jest wykonywanie bardzo długich ekspozycji jednego fragmentu nieba, aby sięgnąć do jak najsłabszych galaktyk znajdujących się na krańcach Wszechświata. Łącznie Kosmiczny Teleskop Hubble'a zbierał dane do zaprezentowanej fotografii w trakcie aż 841 orbit obserwacyjnych.

Obrazy Hubble Ultra Deep Field były już wcześniej publikowane, ale obejmowały zakres widzialny i bliskiej podczerwienie. Natomiast najnowsza wersja fotografii ma dodany także zakres ultrafioletowy, co pozwoliło zwiększyć niewielką do tej pory ilość obserwacji dla galaktyk z przedziału odległości od 5 do 10 miliardów lat świetlnych. Astronomowie dysponowali dla swoich badań obserwacjami galaktyk w miarę bliskich oraz bardzo dalekich, a nieco brakowało obiektów pośrednich.

Hubble Ultra Deep Field 2014 – obraz kosmosu z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Na zdjęciu znajduje się około 10 tysięcy odległych galaktyk. Źródło: NASA/ESA.