Koniec misji Deep Impact!

Wizja artystyczna misji Deep Impact. Źródło: NASA/JPL-Caltech

Deep Impact, zwana również jako EPOXI, to kosmiczna sonda należąca do NASA, dedykowana obserwacjom komet, która dostarczyła ponad 500 000 kosmicznych zdjęć. Po prawie 9 latach pracy misja definitywnie zakończyła pracę!

Deep Impact została wystrzelona z przylądka Canaveral 12. stycznia 2005 roku.  To, co odróżniało Deep Impact od wcześniejszych misji, to pierwsza dokładna analiza materiału z powierzchni komet. Dotychczasowe projekty dostarczały  jedynie zdjęcia i badały powierzchnię jądra komet na odległość.

Pierwszym celem misji były obserwacje  jądra komety Tempel 1.  Podczas pomiarów w 2005 roku sonda Deep Impact  wykonała zachwycające zdjęcie odsłoniętego jądra komety, dostarczając naukowcom wielu nowych informacji o własnościach fizycznych komety.

Po zakończeniu obserwacji   komety Tempel 1 NASA zdecydowała, że misja nadal może pracować i Deep Impact została skierowana w kierunku innej  komety 85P/Boethin. To zadanie planowano na grudzień 2008 roku, niestety w listopadzie 2007 roku komety nie udało się już zaobserwować. Dlatego zmieniono kolejny cel badań Deep Impact na kometę Hartley 2 (103P/Hartley).

Po udanych pomiarach, sondzie nie zostało już wiele paliwa. W 2011 roku NASA podjęła decyzję o skierowaniu misji na ostatni cel - planetoidy z grupy potencjalnie niebezpiecznych asteroid. Niestety, nie udało się osiągnąć tego celu Łączność z misją została utracona.

Miesiąc po odebraniu ostatniego sygnału, 20. września 2013, misja Deep Impact definitywnie zakończyła pracę.

Źródło: Alicja Wierzcholska | Science Daily