Koniec misji Planck

Planck i mapa mikrofalowego promieniowania tła. Źródło: ESA

23-go października  został wysłany ostatni komunikat  do należącej do ESA misji Planck. Satelita zakończył trwające od prawie 4,5 roku obserwacje mikrofalowego promowania tła (ang. Cosmic Microwave Background, CMB) oraz badanie ewolucji gwiazd i galaktyk.

14 maja 2009 rakieta nośna Ariane 5 ECA wyniosła w przestrzeń kosmiczną  satelitę Planck i Kosmiczne Obserwatorium Herschela. Podróż Plancka do celu (okolice punktu L2 układu Ziemia-Słońce) trwała ponad sześć tygodniu. Po przetestowaniu podzespołów, misja rozpoczęła obserwacje 13-tego sierpnia 2009 roku.
Od tego czasu skupiała się na badaniu anizotropii mikrofalowego promieniowania tła, obserwacjach mających na celu dokładne wyznaczenie parametrów kosmologicznych takich jak stała Hubble'a, czy gęstość materii barionowej, obserwacje galaktycznych i pozagalaktycznych źródeł CMB czy pomiarem termicznego oraz kinetycznego efektu Sunajewa-Zeldowicza.

Naukowcy obawiali się  rychłego zakończenia misji już w sierpniu tego roku, kiedy to satelita odsunął się od punktu operacyjnego na orbicie Ziemia-Słońce.

W ostatnich tygodniach swojej pracy, satelita został przygotowany do stałej hibernacji, odcięty został dostęp do pozostałych zasobów paliwa i ostatecznie wyłączono nadajnik.

23-go października misja Planck ostatecznie zakończyła swoje obserwacje. Naukowcy z ESA podkreślają, że podczas prawie 4,5 roku pracy Planck pozwolił na lepsze poznanie ewolucji Wszechświata. Badacze z wielkim smutkiem wysłali ostatnie komendy do Plancka.

Źródło: Alicja Wierzcholska | Żródło: esa.int