Koniec rekordowej misji wahadłowca X-37B

img

Bezzałogowy rakietoplan Sił Powietrznych USA – X-37B – wylądował w Kennedy Space Center na Florydzie. Zbudowany przez firmę Boeing miniwahadłowiec przebywał na orbicie wokół Ziemi przez rekordowe 780 dni.

Była to już piąta misja statku typu X-37B. Miniwahadłowiec wystartował na rakiecie Falcon 9 7 września 2017 roku. Na początku października obniżył swoją orbitę do wysokości 274 km, co było znakiem przygotowań do powrotu. Ostatecznie statek wykonał manewr deorbitacji 27 października i wylądował tego samego dnia o 8.51 polskiego czasu.

Siły Powietrzne USA dysponują dwoma egzemplarzami statku X-37B. W poprzednich 4 misjach każdy z nich wykonał po 2 starty. Nie wiadomo, który rakietoplan został wykorzystany w rekordowym locie.

Miniwahadłowce X-37B są wykorzystywane przez Siły Powietrzne USA do przeprowadzania eksperymentów naukowych i testów technologii w warunkach kosmicznych. Większość ładunków zabieranych na pokład jest utajniona. Wiadomo, że w misji OTV-5 jednym z eksperymentów był ASETS-II – test działania oscylujących rurek cieplnych, które są znacznie wydajniejsze od tradycyjnych miedzianych rurek cieplnych.

Kolejna misja, OTV-6, ma zostać przeprowadzona już w 2020 roku. Statek X-37B będzie wtedy wyniesiony za pomocą rakiety Atlas V.

Na podstawie: SN/NSF

Na zdjęciu: Statek X-37B po wylądowaniu w bazie Kennedy Space Center Shuttle Landing Facility. Źródło: USAF.