Konkurs pisania prac naukowych o tematyce astronomicznej dla uczniów szkół średnich

Zapraszamy do konkursu pisania prac naukowych o tematyce astronomicznej. Konkurs jest przeznaczony dla uczniów szkół średnich zainteresowanych astronomią i eksploracją kosmosu. Finaliści otrzymują nagrody i możliwości publikacji. Prace konkursowe muszą być napisane w języku angielskim.
Konkurs współorganizowany jest przez The Galactic Inquirer, bezpłatne czasopismo internetowe na różne tematy astronomiczne, American Astronomical Society, największą organizację astronomów w Ameryce Północnej, Biuro Astronomii dla Edukacji Międzynarodowej Unii Astronomicznej oraz serwis teleskopów zdalnych Slooh.
Dopuszczalne w tym konkursie gatunki literacki obejmują raporty badawcze, artykuły informacyjne, eseje, profile biograficzne, recenzje książek, fikcję spekulatywną, scenariusze dramatyczne, wiersze i teksty piosenek.
Przesłane prace powinny mieć długość od 500 do 2500 słów, w zależności od gatunku.
Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 15 marca 2025 r.
Prace muszą zostać wysłane na e-mail usnaec@gmail.com
W e-mailu muszą znaleźć się następujące informacje:
- Twoje imię i nazwisko,
- Twój poziom nauczania (która klasa),
- Twoja szkoła średnia,
- Adres Twojej szkoły,
- Imię i nazwisko Twojego nauczyciela oraz jakiego przedmiotu uczy,
- Potwierdzenie autentyczności (tj. że jesteś jedynym autorem(ami) przesłanej pracy, bez użycia generatywnej sztucznej inteligencji).
Tematy, które możesz poruszyć w swojej pracy, znajdziesz poniżej. Pamiętaj jednak, że te przykłady nie są nakazowe. To raczej pomysły, które pomogą Ci pobudzić swoją kreatywność. Astronomia i eksploracja kosmosu obejmują tak wiele koncepcji, problemów i historii, że niebo nie jest granicą, a jedynie początkiem.
- Eksploracja kosmosu przez roboty i ludzi – jakie są względne korzyści i wady tych podejść?
- Wyobraź sobie, że tuż pod powierzchnią Marsa odkryto rozległy system jaskiń. Co wtedy? Jak moglibyśmy zaplanować i wdrożyć budowę bazy w tym podziemnym środowisku?
- Co byłoby potrzebne, aby naprawdę zasiedlić Księżyc, Marsa lub inny pobliski świat? Jak moglibyśmy autonomicznie utrzymać ciśnieniowe i oddychające środowiska, odżywiać się i wspierać kolejne pokolenia osadników? Jakie ludzkie dramaty mogłyby się pojawić?
- Gdybyś dostał pusty czek na eksplorację jednego świata, który świat byś wybrał i dlaczego? Jak zrealizowałbyś swoje cele eksploracyjne?
- Teraz wiemy, że Droga Mleczna jest pełna gwiazd, które są gospodarzami układów planetarnych. Które gwiazdy lub układy gwiezdne wybrałbyś do zdalnego wykrywania zamieszkałych światów? Który z tych światów wybrałbyś do wykrywania technologicznie komunikatywnych form życia? Jak byś się do tego zabrał?
- Jak astronomia i eksploracja kosmosu odnoszą się do naszego życia na Ziemi? Czego te tematy uczą nas o naszym miejscu w przestrzeni i chwili w czasie? Biorąc pod uwagę nasze obecne problemy z globalnym ociepleniem i zmianą klimatu, w jaki sposób nasza wiedza na temat procesów astronomicznych może wpłynąć na nasze wysiłki na rzecz poprawy naszej ziemskiej sytuacji?
- Nasza obecna wiedza na temat Wszechświata obejmuje ogromne ilości ciemnej materii i jeszcze bardziej zaskakujące ilości ciemnej energii. A jednak nie wiemy praktycznie nic o tych dwóch kluczowych czynnikach kosmosu. Czego powinniśmy szukać, aby przełamać ten impas?
Więcej informacji na temat zgłoszeń, w tym sugestie tematów prac znajduje się pod tym linkiem.
Dodała: Joanna Molenda-Żakowicz
Ilustracja: Unseen Studio / Unsplash