Kosmiczny Teleskop Hubble’a uchwycił obiekty Herbiga-Haro w gwiezdnym żłobku

Na ilustracji:widać obiekty Herbiga-Haro (HH), czyli dwa drobne obłoki gazowe: HH 1-u góry po prawej, HH 2-na dole po lewej.Obie mgławice HH świecą na niebiesko i są otoczone przez ciemniejsze,wielobarwne obłoki. Widać również bardzo jasną, pomarańczową gwiazdę na lewo poniżej HH1. Za tą gwiazdą znajduje się wąski dżet, który wyrzuciła jedna z gwiazd schowanych za ciemnym obłokiem w centralnej części zdjęcia. Ten obraz sfotografował Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Źródło:ESA/Hubble & NASA, B.Reipurth, B.Nisini

Przepiękne obiekty Herbiga-Haro (HH) powstają, gdy bardzo młode gwiazdy wyrzucają dżety poruszające się z prędkością naddźwiękową, które zderzają się z otaczającą materią gazowo-pyłową. W październiku 2022 roku astronomowie opublikowali najnowsze zdjęcie dwóch takich obiektów – HH 1 i HH 2 – wykonane za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Dodatkowo w materiale tym zaprezentowano zdjęcia kilku innych przykładów tych ulotnych ciał niebieskich.

Astronomowie George Herbig i Guillermo Haro obserwowali te świecące obłoki w późnych latach czterdziestych podczas badań gwiezdnych żłobków. Współcześnie na podstawie obserwacji wielu podobnych obiektów HH astronomowie wiedzą, że są to zjawiska wywoływane przez fale uderzeniowe generowane przez dżety wystrzeliwane przez pobliskie protogwiazdy. Obecnie znanych jest ponad tysiąc obiektów typu HH i zwykle można je znaleźć w pobliżu globul Boka. Te ostatnie są zimnymi i nieprzezroczystymi obłokami, w których protogwiazdy rozpoczynają swoją drogę, by stać się w końcu „prawdziwymi” gwiazdami, czyli – jak mówią astronomowie – by osiągnąć na diagramie Hertzsprunga-Russella tzw. ZAMS (Ciąg Główny Wieku Zero).

W rzeczywistości to, co widzimy jako obiekt HH, jest tylko krótką migawką w życiu gwiazdy. Większość z dopiero co uformowanych gwiazd, które wyrzucają dżety, liczy od dziesiątek tysięcy lat do niecałego miliona lat. Rozpoczęły syntezę termojądrową, ale nadal akreują (zbierają/pochłaniają) gaz i pył z otoczenia. Dżety poruszają się z ogromną prędkością i zderzają się ze zgęstkami gazu i pyłu, powodując ich świecenie. Wiele z obiektów HH zawiera dwie lub więcej gwiazd, co pozwala wyjaśnić powstanie niektórych dżetów. Obserwacje wykonane przez Kosmiczny Teleskop Hubble'a w 2002 roku ujawniły, że niektóre fragmenty HH 1 poruszają się z prędkością większą od 400 kilometrów na sekundę.

Życie młodych gwiazd po narodzinach jest burzliwe. Ujawnia to na przykład niezwykłe zdjęcie obiektów Herbiga–Haro oznaczonych jako HH 1 i HH 2, które wykonał Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Oba obiekty znajdują się w odległości około 1250 lat świetlnych od Ziemi w gwiazdozbiorze Oriona. Obiekt HH 1 jest jasną mgławicą powyżej jasnej gwiazdy w górnym, prawym rogu zdjęcia, a HH 2 – mgławicą w dolnym lewym.

Oba obiekty Herbiga–Haro widać na omawianym zdjęciu, ale układ młodych gwiazd, dzięki któremu powstały, jest ukryty – zanurzony w nieprzeźroczystym obłoku pyłowym w centrum zdjęcia. Wypływ materii z jednej z tych gwiazd widać jako jasny dżet rozchodzący się od ciemnego obłoku w centrum zdjęcia. Jasna, pomarańczowa gwiazda pomiędzy dżetem i obłokiem HH 1 wcześniej była uważana za źródło tych dżetów, ale obecnie badacze sądzą, że nie jest ona związana z pobliską gwiazdą podwójną.

Omawiany tutaj widok turbulentnego gwiezdnego żłobka został uwieczniony przez kamerę WFC3 znajdującą się na Kosmicznym Teleskopie Hubble'a w jedenastu filtrach w zakresie od ultrafioletu, poprzez widzialny, aż do bliskiej podczerwieni (0,28–1,67 μm)

W przypadku obserwacji HH 1 i HH 2 dwie grupy astronomów aplikowały o czas na Kosmicznym Teleskopie Hubble’a na różne badania. Pierwsza grupa zgłębiała strukturę i ruch obiektów Herbiga–Haro widocznych na tym zdjęciu, co pozwoliło astronomom lepiej zrozumieć procesy fizyczne występujące gdy wypływy z młodych gwiazd zderzają się z otaczającym gazem i pyłem. Druga grupa naukowców badała same przepływy, aby stworzyć solidne podstawy pod przyszłe obserwacje Kosmicznym Teleskopem Jamesa Webba. Teleskop ten dzięki zdolności do „widzenia” przez obłoki pyłu otaczającego młode gwiazdy (najnowszy przykład → Filary Stworzenia) zrewolucjonizuje badania wypływów materii z młodych gwiazd.

Multiwavelength View of a Turbulent Stellar Nursery