Kosmonauci Nowicki i Dubrow podczas spaceru VKD-50 wykonali kolejne połączenia modułu Nauka z resztą ISS

Rosyjscy astronauci Oleg Nowicki i Piotr Dubrow wyszli drugi raz w przeciągu 6 dni na zewnątrz Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, aby wykonać kolejne prace poświęcone integracji modułu badawczego MLM-U Nauka z resztą stacji.

Spacer o oznaczeniu VKD-50 został przeprowadzony 9 września 2021 r. Kosmonauci otworzyli właz z modułu Poisk o 16:51 czasu polskiego, oficjalnie rozpoczynając wyjście.

Głównymi zadaniami spaceru było dokończenie podłączenia linii komunikacyjnej Ethernet do modułu oraz instalacja kolejnych okablowań: systemów telewizyjnych, systemu dokowania Kurs-P, a także instalacja poręczy spacerowych na nowym module i płyt zewnętrznych eksperymentu Biorisk.

Spacer był kontynuacją poprzedniego wyjścia VKD-49, podczas którego udało się podłączyć Naukę do amerykańskiego systemu zasilania stacji z dużych paneli słonecznych oraz rozpoczęto wykonywanie połączeń Ethernet.

Na samym początku spaceru kosmonauci wykonali zdjęcia statku towarowego Progress MS-17. Rosyjscy inżynierowie chcieli zobaczyć czy anteny systemu dokowania nie zostały w nim uszkodzone. Wcześniejsze starty Progressów cechowały bowiem problemy z dokowaniem, których powodem było mechaniczne uszkodzenie anten podczas lotu rakietowego. Chciano sprawdzić czy wprowadzone poprawki w technice odrzucenia osłony aerodynamicznej rakiety przyniosły oczekiwany skutek.

Potem Nowicki przystąpił do usunięcia niepotrzebnej już rolki na kabel Ethernet z modułu Poisk. Dubrow w tym czasie instalował poręcze na jednej ze ścian modułu MLM-U Nauka. Następnie obaj astronauci przystąpili do wykonania połączeń kablowych. Należało dokończyć połączenie Ethernet między amerykańskim segmentem ISS a Nauką. Prace nad tym połączeniem zostały rozpoczęte podczas poprzedniego wyjścia.

Następnie Nowicki z Dubrowem wykonali połączenia między modułem Zwiezda i Nauką. W zestawach kabli znajdowały się połączenia Ethernet, para kabli z systemów telewizyjnych, oraz połączenie antenowe między modułami systemu dokowania Kurs-P.

Około godziny 22:00, czyli ponad 5 godzin od początku spaceru astronauci zakończyli wykonywanie wszystkich połączeń. Początkowo pojawiły się problemy z połączeniem Ethernet, ale po rozłączeniu i podłączeniu ponownym wtyczki połączenie zaczęło działać.

Nowicki wrócił do śluzy Poisk, aby zabrać przygotowaną platformę biologiczną Biorisk do badania zachowania bakterii wystawionych na środowisko kosmiczne. Początkowo pojemniki tego eksperymentu miały być zamontowane na module Nauka. Opóźnienia w montażu odpowiednich elementów dostępowych zmusiły zespół misji do wybrania tymczasowego miejsca tego eksperymentu na module Poisk.

Ostatnim zadaniem wyjścia okazało się być wyrzucenie rolki na kable Ethernet, która została zdemontowana na samym początku spaceru oraz innych niepotrzebnych elementów. Nowicki ustawił się w odpowiednim miejscu i ręcznie odrzucił zbędny sprzęt w kierunku przeciwnym do ruchu stacji. Rolka i pozostałe rzeczy spłoną w przyszłości w atmosferze.

Astronauci następnie wrócili do Poisk, a właz zamknęli za sobą o 0:16 w nocy czasu polskiego. Spacer trwał łącznie 7 godzin i 25 minut. Dla pary kosmonautów był to trzeci wspólny spacer kosmiczny i również dla każdego trzeci w karierze. Na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej przeprowadzono łącznie 243 spacery kosmiczne. W 2021 roku na świecie wykonano 13 spacerów kosmicznych - 11 na ISS i 2 na Chińskiej Stacji Kosmicznej.

Na podstawie: Russianspaceweb/Roskosmos/NASA

Na zdjęciu: Kosmonauci Oleg Nowicki (skafander z czerwonymi paskami) i Piotr Dubrow (niebieskie paski) podczas spaceru VKD-50. Źródło: Roskosmos.