Kosmonauci Riżikow i Kud-Swerczkow wykonują swój pierwszy spacer kosmiczny

img

Dwaj rosyjscy kosmonauci, Siergiej Riżikow i Siergiej Kud-Swerczkow, wykonali spacer kosmiczny na zewnątrz ISS. Było to pierwsze wyjście poświęcone przygotowaniu pod montaż nowego rosyjskiego modułu badawczego MLM Nauka w 2021 roku.

Rosyjscy kosmonauci ubrani w skafandry Orlan-MKS wykorzystali do wyjścia moduł Poisk. Było to pierwsze wykorzystanie tego modułu do wykonania spaceru kosmicznego od czasu jego instalacji na ISS w 2009 roku. Do tej pory wszystkie rosyjskie spacery kosmiczne zaczynały się z modułu Pirs. Moduł Pirs będzie jednak w 2021 roku odłączany od kompleksu.

18 listopada o 15:47 czasu polskiego rozpoczęła się dehermetyzacja modułu oraz testy szczelności włazu oddzielającego Poisk od pozostałych modułów ISS. Około godziny 16:00 moduł osiągnął stan próżni i kilkanaście minut później otwarto właz na zewnątrz. Potem zamknięto go jeszcze, by wykonać dodatkowe testy szczelności, a para kosmonautów wyszła z modułu na dobre o 17:07. Było to pierwsze otwarcie tego włazu w historii.

Pierwszym i głównym zadaniem spaceru była wymiana regulatora przepływu płynów zamontowanego na zewnętrznym panelu modułu Zaria. Kosmonauci przeszli z nowym urządzeniem do modułu Zaria, zaczęli odłączać stary egzemplarz, by w jego miejscu zamontować nowy. Niestety, kontener zawierający nowe urządzenie nie chciał się otworzyć po odkręceniu śrub zabezpieczających. Zespół kontroli misji polecił im przerwać to zadanie i zwrócić nowe urządzenie do modułu Poisk.

Drugim zadaniem kosmonautów było przełączenie okablowania anteny telemetrycznej systemu Transit-B z modułu Pirs do modułu Poisk. To zadanie astronauci zaczęli wykonywać około 19:30 czasu polskiego.

Przez braku czasu zrezygnowali z pobocznego zadania – wyczyszczenia jednego z okien w module Zwiezda. Kosmonauci i tak przenieśli się do rejonu wokół modułu Zwiezda, gdzie ich kolejnym zadaniem było zebranie próbek z eksperymentu pomiaru zanieczyszczeń Impakt. Zanim to jednak nastąpiło, kontrola naziemna poprosiła jeszcze o wykonanie fotografii ścian sekcji agregacyjnej modułu. To tam znaleziono źródło wycieku powietrza, który od zeszłego roku występuje na ISS.

Instalacja nowej palety eksperymentu Impakt nie obyła się bez problemów. Zadanie wykonano dopiero około 21:30.

Na koniec, po oczyszczeniu wzajemnie skafandrów z ewentualnych zanieczyszczeń kosmonauci wykonali ostatnie zadanie – przestawienie instrumentu mierzącego pozostałości po odpaleniu napędu modułu Zwiezda. Następnie udali się z powrotem w okolicę modułu Poisk, skąd wrócili do stacji.

Właz modułu Poisk został zamknięty o 23:05 czasu polskiego. To oficjalnie zakończyło spacer, który trwał 6 godzin i 48 minut.

Był to 232. spacer kosmiczny wykonany na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej i 47. spacer wykonany przez rosyjskich kosmonautów.

Na podstawie: NASA/Roskosmos

Na zdjęciu: Kosmonauci Riżikow i Kud-Swerczkow podczas spaceru kosmicznego VKD-47. Źródło: NASA TV.