Książki o polskich astronomach dostępne w sklepie Uranii

Książki o polskiej astronomii
W ostatnich latach Polskie Towarzystwo Astronomiczne wydało dwie książki poświęcone polskim astronomom XX wieku. Są to ciekawe opowieści o ludziach i historii naszej astronomii. Trzecia z książek obejmuje felietony o różnych zagadnieniach kosmosu. Od dzisiaj książki te można kupić także przez sklep internetowy Uranii. Liczba dostępnych egzemplarzy jest niewielka, gdyż są to końcówki nakładów.

Dostępne są trzy książki "Sylwetki astronomów polskich XX w.", "Astronomem być. Świadectwa życia i pracy astronomów polskich" oraz "Opowiadania starego astronoma". Redaktorem dwóch pierwszych był prof. Andrzej Woszczyk, natomiast autorem trzeciej prof. Józef Smak.

Astronomem być. Świadectwa życia i pracy astronomów polskich

„Astronomem być... ” to zbiór wspomnień, wywiadów, rozmów z astronomami polskimi, którzy tworzyli fundamenty współczesnej astronomii polskiej. Poznajemy ich motywacje podjęcia studiów astronomicznych, warunki pracy w jakich danym im było pracować: prowadzić badania, kierować badaniami innych, uczyć, organizować warsztat pracy, walczyć z przeciwnościami losu i ludzi. By budować przyszłość, trzeba znać przeszłość. Ten zbiór wspomnień, ma zachować pamięć o naszych Mistrzach, ale też pokazać co to znaczy być astronomem. Został wydany przez Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa w Toruniu i Polskie Towarzystwo Astronomiczne w związku z jubileuszem 85 lecia PTA.

Sylwetki astronomów polskich XX w.

Książka pt. "Sylwetki astronomów polskich XX w." jest zbiorem 52 sylwetek astronomów, którzy od odzyskania niepodległości do początku XXI wieku tworzyli fundamenty współczesnej astronomii polskiej. Są wśród nich postaci wybitne, znane na całym świecie jak Tadeusz Banachiewicz, Władysław Dziewulski, Michał Kamieński, Jerzy Stodółkiewicz czy Bohdan Paczyński oraz mniej znane, ale zasłużone dla astronomii polskiej. Jedni świecili na firmamencie polskiej astronomii niezwykle wielkim blaskiem, inni byli mniej jasnymi, a nawet zauważalnymi gwiazdami czy wręcz pyłem kosmicznym, ale wszyscy stanowili przepiękne konstelacje na polskim niebie". "Sylwetki" zostały na ogół kreślone wkrótce po śmierci przez ich następców, uczniów, czasami kolegów - profesorów. W paru przypadkach o swym ojcu piszą synowie, córki, wnuczka. Wszystko to są niezwykłe autentyczne i cenne doświadczenia życia i dzieła poszczególnych osób. Zebrane w jednym tomie, mającym uczcić 85. rocznicę powstania Polskiego Towarzystwa Astronomicznego, stanowią bardzo ważny dokument. Można w nim prześledzić jakimi różnymi drogami dochodzili ci ludzie do astronomii. Z jakich środowisk społecznych pochodzili - wszak byli to mieszkańcy dużych miast, ale i małych miasteczek, a nawet biednych wsi. Jak się zachowywali wobec wydarzeń II wojny światowej i jakie ich były losy później. Wszyscy są już postaciami historycznymi, których środowisko, w którym żyli i działali nie może zapomnieć. Właśnie, aby ocalić od zapomnienia naszą historię i historię naszej nauki o otaczającym świecie powstała ta książka. Inspirowana też była uchwałą Walnego Zjazdu Polskiego Towarzystwa Astronomicznego sprzed przeszło 55 laty, aby opublikować sylwetki, nawet portrety, astronomów polskich, którzy zginęli w zawierusze II wojny światowej.

Opowiadania starego astronoma

Książka jest zbiorem felietonów o tematyce astronomicznej, których treść i charakter są dość zróżnicowane. Są wśród nich artykuły popularnonaukowe poświęcone wybranym problemom współczesnej astronomii oraz specyfice i osobliwościom obserwacji astronomicznych. Czytelnik dowie się z nich m.in. jak powstało słynne Obserwatorium Licka w Kalifornii, jak i dlaczego Pluton przestał być planetą, a także jak zagadka słonecznych neutrin przyczyniła się do rozwoju fizyki cząstek elementarnych.