Latający asystent AI do pracy z astronautą na ISS

Sterowana sztuczną inteligencją latająca kula będzie współpracować z europejskim astronautą Matthiasem Maurerem przy prowadzeniu eksperymentów naukowych na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ISS oraz... świadczyć usługi edukacyjne z orbity.

Nowe zadania dla interaktywnego asystenta astronauty! CIMON-2 czeka już na ISS na Matthiasa Maurera, który ma jeszcze tej  jesieni polecieć w kosmos z ekipą Crew-3 w ramach misji „Cosmic Kiss”. Niemiecka agencja kosmiczna DLR i firma Airbus podpisały kontrakt na przeprowadzenie tej misji orbitalnej we współpracy z czterema (żywymi, ludzkimi) partnerami.

Po udanym pokazie możliwości nowych technologii z udziałem astronautów Alexandra Gersta (CIMON-1, listopad 2018 r.) i  Luci Parmitano (CIMON-2, luty 2020 r.) teraz nacisk położony zostanie na operacyjne, naukowe wykorzystanie technologii CIMON. Za sprawą pilotażowego badania zatytułowanego „Interakcja człowieka z Al i CIMON” sam asystent stanie się zatem przedmiotem badań. Obejmą one zakresem dalsze działania wspierające rutynowe prace astronauty oraz dokumentowanie złożonych zadań naukowych.

W  tych zadaniach CIMON po raz pierwszy pokieruje kompletną procedurą eksperymentalną. W praktyce oznacza to, że  wykona dokumentację zgodnie z indywidualnymi życzeniami naukowców i/lub załogi. Ponadto CIMON-2 ma zapewnić wsparcie naukowe dla  eksperymentu edukacyjnego „Trójwymiarowa kinetyczna teoria gazu”. Teoria ta objaśnia właściwości gazów zgodnie z tezą, że składają się one z bardzo dużej liczby małych cząstek, będących w ciągłym ruchu.

Kontrakt zawarty między DLR i Airbusem przewiduje takie kosmiczne wsparcie dla czterech astronautów, poprzez  zapewnienie im kompleksowego zestawu danych umożliwiającego rzetelną analizę potencjału CIMON-2. Wiedza zdobyta podczas nowych zadań pomoże w przygotowaniu asystenta do znacznie bardziej złożonych prac w przyszłości. Obecnie CIMON-2 podlega aktualizacji:   otrzymuje  nowe  pakiety  oprogramowania, a inżynierowie Airbusa opracowują nowe procedury  naukowe  i dostosowują asystenta do  nowych standardów bezpieczeństwa.

Co ciekawsze, CIMON-2  „uczy  się”  niemieckiego  jako drugiego języka. Wykorzysta to podczas zajęć edukacyjnych prowadzonych z  orbity, na przykład w quizie dla uczniów i podczas wycieczki po ISS z astronautą Maurerem, objaśniającej mu tajniki  funkcjonowania stacji.

Interaktywny asystent astronauty CIMON został opracowany i zbudowany przez pracowników Airbusa w  Friedrichshafen i Bremie, dla  niemieckiego Centrum Administracji Kosmicznej (Deutsches Zentrum für Luft-und Raumfahrt – DLR). Jego powstanie sfinansowało niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii. Sztuczną inteligencję sterowaną głosem zapewnia technologia AI Watson, pochodząca od firmy IBM Cloud. Naukowcy ze Szpitala Uniwersyteckiego im. Ludwiga Maximiliana w Monachium (LMU) pomogli z kolei opracować i nadzorują ludzkie aspekty systemu pomocy. Biotesc z Uniwersytetu w Lucernie odpowiada za działanie AI CIMON  w module Columbus ISS i wspiera z Ziemi interakcję astronautów z asystentem.

Jak działa CIMON-2?

Na ilustracji: Jak działa CIMON-2? Źródło: Airbus Defence and Space

CIMON to eksperyment technologiczny mający na celu wsparcie astronautów i zwiększenie wydajności ich pracy. Asystent jest w stanie pokazać i wyjaśnić informacje oraz instrukcje dotyczące prowadzonych eksperymentów naukowych i napraw. Jego zaletą jest kontrolowany głosem dostęp do dokumentów i mediów, co pozwala astronautom mieć obie ręce wolne. CIMON może być również używany jako kamera mobilna, by zaoszczędzić czas pracy załogi. W szczególności może być wykorzystywany do wykonywania rutynowych zadań, takich jak dokumentowanie eksperymentów, wyszukiwanie obiektów i inwentaryzacja.

CIMON  orientuje się za pomocą „oczu” – kamery stereo i kamery o wysokiej rozdzielczości, której używa do rozpoznawania twarzy, a także dwóch innych aparatów zamontowanych po bokach, których używa do robienia zdjęć i filmów. Czujniki ultradźwiękowe mierzą odległości do innych obiektów, aby zapobiec potencjalnym kolizjom. „Uszami” CIMON jest osiem mikrofonów do określania kierunków i dodatkowy mikrofon kierunkowy do poprawy rozpoznawania głosu. „Usta” asystenta to głośnik, za pomocą którego może mówić lub odtwarzać muzykę. Sercem sztucznej inteligencji, pozwalającej robotowi rozumieć ludzką mowę, jest technologia Watson AI od firmy IBM Cloud.

CIMON nie ma przy tym funkcji samouczenia – wymaga aktywnego instruktażu prowadzonego przez człowieka. Technologię AI używaną do autonomicznej nawigacji dostarczył Airbus. Służy ona do planowania ruchu i rozpoznawania obiektów. CIMON  porusza  się swobodnie i obraca we wszystkich kierunkach dzięki 12 wewnętrznym wirnikom. Pozwalają one asystentowi zwrócić się w stronę astronauty, skinąć i potrząsnąć głową oraz podążać za astronautą – samodzielnie lub na polecenie.

Źródło: Airbus Defence and Space