„Loty kosmiczne wczoraj, dziś i jutro” na ERC2020

Spaceship na Marsie

W sobotę 12 września br. w ramach ERC2020 odbędzie się na żywo w Auli Politechniki Świętokrzyskiej w Kielcach panel poświęcony historii lotów kosmicznych oraz aktualnym i przyszłym tendencjom, projektom i planom, w tym lotom załogowym np. na Marsa czy przygotowaniu do załogowych lotów międzygwiezdnych. Organizatorem wydarzenia jest Polska Fundacja Fantastyki Naukowej.

Panel pod tytułem: „Loty kosmiczne wczoraj, dziś i jutro” odbędzie się na żywo w Kielcach w auli Politechniki Świętokrzyskiej 12 września br. w ramach bloku popularno-naukowego ERC 2020. Start 90 minutowego panelu przewidziano na godz. 12:00. Dyskusję będzie można śledzić na żywo oraz na stronie internetowej ERC Space and Robotics Event.

W wydarzeniu wezmą udział następujący specjaliści:

• dr hab. Grzegorz Brona: Doktor habilitowany nauk fizycznych, przedsiębiorca związany z polskim sektorem kosmicznym – współzałożyciel i współwłaściciel firmy Creotech Instruments S.A., były prezes Polskiej Agencji Kosmicznej (2018-2019), współautor książki „Człowiek. Istota kosmiczna”, członek Rady Programowej Polskiej Fundacji Fantastyki Naukowej.
  • dr Sebastian Szymański: Filozof i etyk, pracownik Laboratorium Techno-Humanistyki UW, członek Zarządu Polskiej Fundacji Fantastyki Naukowej.
  • Kamil Muzyka: Popularyzator nauki, specjalista prawa kosmicznego, ekspert w zakresie science fiction, członek Zarządu Polskiej Fundacji Fantastyki Naukowej.
  • Bartek Biedrzycki: Pisarz tworzący w konwencji hard science fiction, scenarzysta oraz publicysta komiksowy.
  • Krzysztof Sokołowski: Teoretyk literatury, tłumacz i krytyk specjalizujący się w kulturze popularnej.

Podczas panelu zaproszeni goście będą zajmowali się poniższymi zagadnieniami:

1. Astronauci jako wysłannicy ludzkości – kogo i przed kim reprezentują?
  2. Czy eksploracja kosmosu może przekształcić się we współczesny kolonializm?
  3. Jak daleko rozciąga się nasz kosmiczny dom i których granic nie powinniśmy przekraczać?
  4. Społeczeństwo na Marsie – nowe czy stare?
  5. Maszyny czy ludzie? Do kogo należy przyszłość w kosmosie?
  6. Terraformacja czy Pantropia – czy mamy prawo zmieniać ekosystem planet czy też powinniśmy zmienić siebie?
  7. Zasoby w przestrzeni kosmicznej oraz na innych planetach;
  8. Czy stałe siedliska poza Ziemią będą zagrożeniem geopolitycznym?
  9. Aktualne możliwości stworzenia załogowego pojazdu międzyplanetarnego;
  10. Opłacalność załogowej astronautyki pozaziemskiej;
  11. Przemysł kosmiczny – od czasów pionierskich do komercjalizacji. Historia i dalsze perspektywy;
  12. Rola fantastyki naukowej w inspirowaniu przyszłych pokoleń naukowców oraz inżynierów związanych z badaniem i wykorzystaniem kosmosu.

Organizatorzy panelu zapraszają wszystkich zainteresowanych lotami kosmicznymi do aktywnego udziału w panelu, zarówno na żywo, jak i on-line.

Polska Fundacja Fantastyki Naukowej ma siedzibę w Warszawie. Działa poprzez stronę, blog Futurologia oraz media społecznościowe.

Źródło: PFFN