Maksimum Perseidów

Maksimum roju Perseidów będziemy obserwować przed niedzielnym świtem 12 sierpnia. Nie przegap!

Od 17 lipca do 24 sierpnia promieniują Perseidy, zwane też łzami św. Wawrzyńca. Główne maksimum wystąpi w nocy 11/12 sierpnia. Obserwacjom nie powinien przeszkadzać Księżyc podążający do nowiu. Zapraszamy do obserwacji tego słynnego roju - warto będzie zarwać trochę nocy z soboty na niedzielę, by zobaczyć te „spadające gwiazdy”.

Perseidy to jeden z najbardziej regularnych rojów meteorów, którego orbita przecina się każdego roku z ziemską w dniach 17 lipca–24 sierpnia. Maksimum roju obserwuje się pomiędzy 12 a 14 sierpnia. Rój ten związany jest z kometą Swift-Tuttle. Podczas okresu występowania roju, jego radiant przemieszcza się przez gwiazdozbiory: Kasjopei, Perseusza i Żyrafy (w maksimum aktywności znajduje się w pobliżu gwiazdy η Persei). Przeciętna aktywność tego roju w ostatnich latach wynosi około 100 ZHR (ang. zenithal hourly rate). Za: Wikipedia

Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego w Grudziądzu zaprasza :

11.08 (SOBOTA) godz.21:00-23:59
NOC SPADAJĄCYCH GWIAZD czyli Perseidy 2012 – obserwacje deszczu meteorów podczas maksimum. Polowanie na satelity przelatujące nad Grudziądzem: Iridium 3 oraz stacja kosmiczna ISS.

oraz

12.08 (NIEDZIELA) godz.12:00
„Kosmiczne wakacje”: Astronomiczny poranek w Planetarium – seans oraz obserwacje plam na Słońcu podczas maksimum 11-letniego cyklu jego aktywności.

Perseidy można obserwować w działających w woj. kujawsko-pomorskim astrobazach (trzeba umówić się z koordynatorem obiektu). Astrobazy działają w: Kruszwicy, Gniewkowie, Inowrocławiu, Jabłonowie Pomorskim, Radziejowie i Dobrzyniu nad Wisłą.

Źródło: Orion