Misja Gaia wystartowała

Start misji Gaia
19 grudnia 2013 r. o godzinie 10:12 polskiego czasu Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) wystrzeliła w kosmos obserwatorium Gaia, które ma zbadać miliard gwiazd. Jeśli pogoda dopisze, to w nocy 19/20 grudnia będzie szansa na dostrzeżenie satelity Gaia za pomocą lornetki, przemieszczającego się na tle gwiazdozbioru Oriona

Start nastąpił z Europejskiego Portu Kosmicznego w Kourou w Gujanie Francuskiej. Obserwatorium zostało wyniesione przez rakietę nośną Sojuz. Po około 10 minutach, po oddzieleniu pierwszych trzech stopni rakiety, nastąpiło zapalenie silników w czwartym stopniu, aby umieścić sondę Gaia na tymczasowej orbicie parkingowej na wysokości 175 km. 11 minut później kolejne odpalenie silników przemieściło satelitę na orbitę transferową ,a oddzielenie od ostatniego stopnia rakiety nastąpiło po 42 minutach od startu.

Należące do ESA centrum kontroli lotów w Darmstadt w Niemczech nawiązało łączność z obserwatorium Gaia, po czym satelita zaczął aktywować swoje systemy. Osłona słoneczna, zawierająca też baterie słoneczne, została rozłożona w sposób automatyczy, co trwało około 10 minut i zakończyło się w 88 minucie od startu z Ziemi. Aktualnie Gaia znajduje się w drodze do swojego miejsca docelowego w pobliżu punktu Lagrange'a L2 układu Ziemia-Słońce, który jest oddalony od naszej planety o 1,5 miliona kilometrów

Jutro ESA planuje pierwsze z dwóch uruchomień silników, potrzebnych do dokładnego umieszczenia satelity w pożądanym miejscu. Drugie uruchomienie silników nastąpi po około 20 dniach od startu. Po dodarciu do punktu L2 rozpocznie się trwająca cztery miesiące faza testowa, w trakcie której zostaną przetestowane i skalibrowane wszystkie instrumenty naukowe.

Cała misja ma potrwać pięć lat, w trakcie których Gaia zbierze 1 petabajt danych (milion gigabajtów), co odpowiada pojemności około 200 tysięcy płyt DVD. Analiza danych będzie odbywać się w ramach Gaia Data Processing and Analysis Consortium, w skłąd którego wchodzi 400 naukowców z różnych krajów w tym z Polski.

Gaia ma zbadać miliard gwiazd, czyli około 1 procent wszystkich gwiazd Drogi Mlecznej. Na podstawie wykonanych obserwacji astronomowie wykonają trójwymiarową mapę rozmieszczenia gwiazd, ustalą ich ruchy w przestrzeni, temperatury, skład chemiczny i spróbują odpowiedzieć na wiele innych pytań, m.in. o rozmieszczenie ciemnej materii, powstawanie gwiazd, obieg pierwiastków między nimi i historię Drogi Mlecznej.