Na Marsie wykryto złoża szkła w kilku kraterach

Amerykańska sonda kosmiczna Mars Reconnaissance Orbiter wykryła na powierzchni Marsa obecność szkła w kilku kraterach uderzeniowych. Szkło powstało podczas gwałtownych uderzeń meteorytów, a jego obecność może być istotna dla badań nad możliwościami występowania kiedyś życia na Marsie.

Dwóch amerykańskich naukowców, Kevin Cannon oraz Jack Mustard z Brown University w Providence, Rhode Island (USA), znalazło na Marsie duże złoża szkła występujące w kilku starych, ale dobrze zachowanych kraterach. Szkło występuje w centralnych wzniesieniach kraterów, co jest wskazówka, ze powstało w wyniku uderzeń meteorytów.

Identyfikacja struktur widmowych pochodzących od szkła nie jest prosta, bowiem zazwyczaj są słabe, a sprawę utrudniają silniejsze widmowe sygnatury pochodzące od innych minerałów i skał. Naukowcy znaleźli jednak sposób na wyłuskanie słabych sygnałów od szkła.

W laboratorium Cannon zmieszał sproszkowany materiał składzie zbliżonym do składu marsjańskich skał, podgrzał go aż materiał uzyskał formę szkła, a następnie zmierzył widmowo. Mając wzorcowe struktury widmowe, Mustard zastosował algorytm do wyszukania podobnych sygnałów w danych pochodzących ze spektrometru obrazującego sondy Mars Reconnaissance Orbiter. W ten sposób odnaleziono zasoby szkła w kilku kraterach na Marsie.

Obecność szkła może być istotna dla badań nad ewentualnym występowaniem kiedyś życia ma Marsie. Otóż w roku 2014 w ramach badań grupy kierowanej przez Petera Schulza z tego samego uniwersytetu, udało się odnaleźć molekuły organiczne oraz materię roślinną zachowane w szkle uformowanym w wyniku uderzenia meteorytu, które nastąpiło miliony lat temu w Argentynie. Być może podobny proces wystąpił kiedyś na Marsie, jeśli życie istniało na tej planecie w momencie upadku meteorytu, po którym powstały złoża szkła.

Wobec tego rejony występowania szkła na Czerwonej Planecie mogą być celami kolejnych misji kosmicznych. Przykładowo jeden z kraterów zawierających szkło (Hargraves) położony jest się na rozległej, 650-kilometrowej depresji o nazwie Nili Fossae. A jest to jedno z potencjalnych miejsc do lądowania dla przyszłego amerykańskiego łazika w roku 2020. W ramach tej misji sonda kosmiczna ma przewieźć na Ziemię próbki marsjańskiego gruntu i skał.

Ilustracja:
Złoża szkła (kolor zielony) w centralnym wzniesieniu krateru Alga na Marsie. Obraz powstał na podstawie danych uzyskanych przez sondę Mars Reconnaissance Orbiter. Źródło: NASA/JPL-Caltech/JHUAPL/Univ. of Arizona.