Nadlatują marcowe meteory z roju Wirginidów

Od 1 marca do 15 kwietnia w naszym kraju możemy obserwować kolejny interesujący rój meteorów o nazwie Wirginidy. Wszystkich, którzy lubią podziwiać "spadające gwiazdy" na niebie, zachęcamy do prowadzenia własnych obserwacji.

Jak co roku, tak i teraz na przełomie marca i kwietnia Wirginidy są ciekawą atrakcją nocnego, rozgwieżdżonego nieba. Radiant roju, który znajduje się w gwiazdozbiorze Panny, da się zwykle zlokalizować bez trudu. Konstelacji tej nie sposób nie odnaleźć, ponieważ jest to jeden z gwiazdozbiorów zodiakalnych nieba równikowego, rozciągający się po obu stronach równika pomiędzy gwiazdozbiorami Lwa i Wagi. Najjaśniejszą gwiazdą Panny jest Spica o jasności 0,98 mag, odległa od nas o około 250 lat świetlnych.

Rój ten jak roku manifestuje się średnią ilością zjawisk widocznych na niebie. W przeciągu jednej nocy obserwacyjnej w tym roku będziemy w stanie zobaczyć od 5 do nawet 12 meteorów w ciągu godziny.

Warto dodać, że w tym roku najlepsze warunki do podziwiania meteorów wybiegających właśnie z radiantu w Pannie będziemy mieć w okolicach 17 marca, gdyż Srebrny Glob, znajdzie się wówczas w fazie nowiu, nie utrudniając nam w żadnym stopniu prowadzenia obserwacji. Jednak należy pamiętać także o tym, aby nie wybierać się na sesję obserwacyjną bez odpowiedniej odzieży. Wirginidy to rój, którego meteory potrafią wchodzić w ziemską atmosferę z prędkościami sięgającymi około 30 km/s. Warto również wiedzieć, że rój ten powiązany jest z kilkoma kometami, takimi jak C/1834 E1 (Gambart) i D/1766 G1 (Helfenzrieder) oraz planetoidami 1998 SH2, 2002 FC, 2003 BD44 i 1998 SJ70. W Polsce dzięki pracy i innym działaniom m. in. Pracowni Komet i Meteorów każdego roku stacje bolidowe rozmieszczone w różnych częściach kraju monitorują aktywność nie tylko samych Wirginidów, ale także i innych ciekawych rojów meteorów występujących w ciągu całego roku kalendarzowego.

Warto wiedzieć, że Wirginidy wchodzą w skład większego kompleksu aktywnego od 25 stycznia do 15 kwietnia, osiągając w tym czasie kilka maksimów. Do kompleksu zaliczane są strumienie meteorów takie jak Alfa Wirginidy, Gamma Wirginidy, Eta Wirginidy, Theta Wirginidy, Jota Wirginidy, Lambda Wirginidy, Mi Wirginidy, Pi Wirginidy, Psi Wirginidy oraz Marcowe Wirginidy. W 2007 roku decyzją Międzynarodowej Organizacji Meteorytowej (International Meteor Organization - IMO) cały ten kompleks został wraz z innymi rojami ekliptycznymi zastąpiony jednym, całorocznym rojem o nazwie Antyhelion.

Wszystkich naszych czytelników oraz miłośników nocnych wrażeń zapraszamy oczywiście do obserwacji Wirginidów i zachęcamy również do fotografowania spadających gwiazd. Najlepsze prace można następnie wysyłać na adres mailowy redakcji Uranii - niektóre z nich być może zostaną opublikowane na łamach czasopisma Urania-Postępy Astronomii.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej:

Położenie konstelacji Panny nad wschodnim horyzontem w pierwszych dniach marca 2018 r. Źródło: stellarium.org