Najbardziej odległa galaktyka

Zdjęcie z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a, przedstawia zbliżenie na najbardziej odległą znaną galaktykę z8_GND_5296.  Źródło: V. Tilvi (Texas A&M), S. Finkelstein (UT Austin), the CANDELS team, and HST/NASA

Astronomowie odkryli najbardziej odległą galaktykę, której wiek szacuje się na 700 milionów lat po Wielkim Wybuchu. Oznacza to, że światło wysłane z tej galaktyki podróżuje do Ziemi 13 miliardów lat. Odkrycie jest ciekawe samo w sobie, ale dostarcza również wiele wskazówek na temat tego jakie warunki panowały wówczas we Wszechświecie.

Galaktyka, skatalogowana jako z8_GND_5296, po raz pierwszy została zauważona w obserwacjach Kosmicznego Teleskopu Hubble’a w ramach przeglądu CANDELS (ang. Cosmic Assembly Near-Infrared Deep Extragalactic Legacy Survey). Projekt ten jest jednym z największych realizowanych przez Teleskop Hubble’a i dzięki niemu udało się odkryć łącznie około 100 000 galaktyk, z których 43 wyróżniało się jako potencjalni kandydaci na najbardziej odległe obiekty. Wśród nich jest oczywiście z8_GND_5296.

Astronomowie wykorzystali obserwacje wykonane w Obserwatorium Kecka, znajdującym się na wulkanie Mauna Kea na Hawajch, do zbadania tych 43 galaktyk. Naukowcy poszukiwali charakterystycznych linii w widmie powstających podczas przejścia Lyman alfa, które wskazuje na to, że obserwowany obiekt jest wyjątkowo odległy.

W ramach badanej próbki znajdują się obiekty, które mogą być jeszcze dalej, ale niestety nie udało się potwierdzić tego obserwacjami spektroskopowymi. Astronomowie wyznaczyli odległość do z8_GND_5296 na podstawie tzw. przesunięcia ku czerwieni, które jest powodowane przez ekspansję Wszechświata. Otrzymana wartość przesunięcia ku czerwieni dla naszej bohaterki wynosi z = 7.51, która odpowiada okresowi 700 milionów lat tuż po Wielkim Wybuchu, czyli zaledwie 5% z obecnego wieku 13.8 miliarda lat. Obecna odległość do galaktyki oszacowano na 30 miliardów lat świetlnych.

Odkrycia takie jak te są szczególnie ważne ponieważ dostarczają nam informacji na temat wczesnego Wszechświata. Na przykład, z8_GND_5296 okazała się być niespodziewanie bogata w metale oraz formująca dużą ilość gwiazd, w tempie około 330 mas Słońca rocznie, co stanowi 100 razy więcej niż w przypadku Drogi Mlecznej.

Jak większość rekordów odległości w astronomii, z8_GND_5296 najprawdopodobniej nie utrzyma tego tytułu. Lepsze teleskopy i techniki obrazowania zawsze dostarczają nowych odkryć. Jednak to co udaje się wyłuskać z obecnych obserwacji już wiele mówi nam o warunkach panujących na początku Wszechświata oraz na temat ewolucji samych galaktyk.
Wyniki szczegółowo opisano na łamach czasopisma Nature.

Źródło: Hubert Siejkowski | blogs.discovermagazine.com