NASA planuje budowę radioteleskopu na Księżycu

LCRT

NASA (Jet Propulsion Laboratory) ogłosiła plany budowy nowego teleskopu radiowego. Miałby on stanąć na… niewidocznej z Ziemi, tzw. ciemnej stronie Księżyca.

Po co nam w ogóle radioteleskop na Księżycu? Radioteleskop będący w stanie obserwować niebo na bardzo długich falach radiowych, zainstalowany właśnie na tej części Księżyca, która nie jest nigdy widoczna ani skomunikowana w żaden inny sposób z Ziemią, ma ogromne zalety w porównaniu do zwykłych radioteleskopów budowanych na Ziemi, a nawet i krążących wokół niej. Taka antena może więc przede wszystkim obserwować Wszechświat i obecne w nim obiekty kosmiczne również na falach o długościach większych niż 10 metrów (odpowiadają im częstotliwości poniżej 30 MHz), które są na Ziemi odbijane przez jonosferę i nigdy do nas przez to nie docierają. Jest to zakres widma fal radiowych w dużej mierze bardzo słabo zbadany.

Ale to nie wszystko. Dodatkowo nasz największy Księżyc działa niczym fizyczna tarcza, izolująca hipotetyczny teleskop postawiony na swej niewidocznej z Ziemi powierzchni od wszelkich zakłóceń - szumów radiowych pochodzących właśnie od źródeł ziemskich, ale także od zakłóceń jonosferycznych i tych generowanych przez krążące wokół Ziemi satelity i samo Słońce, które także emituje specyficzny szum radiowy podczas księżycowych nocy.

Naukowcy z NASA zaproponowali zatem plan rozmieszczenia siatki drucianej o średnicy kilometra za pomocą nowoczesnych robotów DuAxel, wspinających się po ścianie krateru księżycowego o średnicy około 3-5 km, znajdującego się właśnie po przeciwnej,z “ciemnej” stronie naszego naturalnego satelity. Krater i zbudowana w nim antena muszą mieć przy tym odpowiedni stosunek głębokości do średnicy - tak, aby możliwe było uzyskanie efektu kolistej czaszy z reflektorem.

Plan budowy radioteleskopu LCRT

Na ilustracji: Plan budowy radioteleskopu LCRT. Źródło: Saptarshi Bandyopadyay

Jeśli projekt dojdzie do skutku, ten radiowy księżycowy teleskop kraterowy (ang. Lunar Crater Radio Telescope, LCRT) o średnicy 1 kilometra będzie największym radiowym teleskopem o pełnej aperturze w całym Układzie Słonecznym! LCRT może umożliwić dokonanie ważnych i przełomowych odkryć naukowych w dziedzinie kosmologii, obserwując m. in. wczesny wszechświat w paśmie długości fali 10–50 m (częstotliwości 6–30 MHz), które do tej pory nie było w zasadzie badane przez naukowców.

• Największy radioteleskop świata znajduje się w Chinach