NASA planuje zakup dodatkowych miejsc dla astronautów w Sojuzach

img

Mimo, że już w tym roku planowane są pierwsze od 8 lat loty załogowe z amerykańskiej ziemi, to agencja NASA planuje zakup dodatkowych miejsc w rosyjskich załogowych statkach Sojuz.

Powrót do amerykańskich lotów załogowych na niską orbitę okołoziemską mają zapewnić komercyjne statki: Starliner firmy Boeing oraz Crew Dragon firmy SpaceX. Obie firmy planują przeprowadzenie testów swoich bezzałogowych systemów już tej wiosny, a demonstracyjne loty załogowe mają zostać przeprowadzone latem.

Zanim jednak to się stanie, loty bezzałogowe i testy systemów ucieczkowych muszą zakończyć się powodzeniem. Kluczowy też będzie Przegląd Gotowości Lotu (z ang.: Flight Readiness Review), który NASA przeprowadzi w przyszłym tygodniu. Dopiero pozytywna ocena gotowości do startu da zielone światło dla lotu testowego kapsuły Dragon firmy SpaceX, przeznaczonej do lotu na początku marca (obecna najwcześniejsza data to 2 marca).

Boeing swój bezzałogowy lot demonstracyjny chce przeprowadzić w kwietniu lub maju. Potem obie firmy czeka test systemów ucieczkowych kapsuły. Te planowane są na maj (Boeing) i czerwiec (SpaceX). Oba systemy mają wynieść pierwszych astronautów w sierpniu.

Z powodu istniejącego ryzyka na opóźnienie wyżej wymienionych lotów, Aerospace Safety Advisory Panel zarekomendował agencji NASA zakupienie dwóch dodatkowych miejsc w lotach załogowych systemu Sojuz - jedno miejsce jesienią 2019 roku i jedno wiosną 2020 roku (czyli misje Sojuz MS-15 i Sojuz MS-16). Dzięki dodatkowym miejscom, na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej nie zabraknie amerykańskiego astronauty w wypadku opóźnień komercyjnego programu załogowego.

Źródło: SpaceNews/NS

​​​​​​​Na zdjęciu: Statek Sojuz MS-11 na rakiecie Sojuz FG przygotowywany do lotu 2 grudnia 2018 roku na stanowisku startowym na kosmodromie Bajkonur w Kazachstanie. Źródło: NASA.