Przejdź do treści

NASA pokazała projekt logo na swoje sześćdziesięciolecie

Logo NASA na sześćdziesiątą rocznicę powstania agencji. Źródło: NASA

W tym roku NASA – najbardziej znana na świecie agencja kosmiczna – będzie świętować sześćdziesiątą rocznicę powstania. Niedawno zaprezentowała projekt logo, którym będzie się posługiwać przy uroczystościach.

Bardzo często pierwszym skojarzeniem nazwy instytucji z lotami kosmicznymi jest NASA. Amerykańska agencja kosmiczna wyrobiła sobie taką markę, że zna ją prawie każdy człowiek na świecie. Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (ang. National Aeronautics and Space Administration, w skrócie NASA) powstała w 1958 roku. 29 lipca prezydent Dwight D. Eisenhower podpisał akt prawny, zgodnie z którym NASA zastąpiła National Advisory Committee for Aeronautics. Swoją działalność NASA rozpoczęła 1 października.

Projekt logo przygotowany na sześćdziesiąte urodziny agencji (autor projektu: Matthew Skeins) jest pełen symbolicznych odniesień. NASA dokładnie opisuje symbole na swojej stronie internetowej.

Na rocznicowym logo widnieje napisana bardzo wysoka czcionką liczba 60, unosząca się razem z napisem NASA nad terytorium Stanów Zjednoczonych tuż nad krzywizną Ziemi i światłem wschodu Słońca. Ma to symbolizować metaforę dotyczącą wiedzy i odkryć związaną z postacią słynnego fizyka Izaaka Newtona, który w swojej korespondencji zawarł zdanie: „Jeśli widzę dalej, to tylko dlatego, że stoję na ramionach olbrzymów.”  Jest to odniesienie do tego, że swoich odkryć mógł dokonać dzięki oparciu się o dorobek poprzednich pokoleń wielkich naukowców. Podobnie NASA odwołuje się do dorobku wcześniejszych amerykańskich instytucji prowadzących wielkie badania finansowane przez państwo, takich jak National Advisory Committee for Aeronautics (NACA), Naval Research Laboratory, Army Ballistic Missile Agency oraz Jet Propulsion Laboratory (JPL).

Z kolei widok Stanów Zjednoczonych przed świtem, z siecią rozświetlonych miast, ma symbolizować żywotność i trafność działań NASA jako czołowych w dziedzinie przemysłu i nauki kosmicznej. Białoniebieski łuk poniżej napisu przywołuje wschód Słońca, który jest widoczny szesnaście razy dziennie z pokładu statku kosmicznego na orbicie okołoziemskiej. Wschód Słońca to szanse, które wynikną z eksploracji Księżyca, Marsa i innych miejsc w kosmosie.

Wokół napisu zawijają się dwie wstęgi: niebieska i czerwona. Tworzą artystycznie liczbę 6, czyli sześć dekad istnienia NASA. Niebieska linia ma symbolizować korzenie NASA w aeronautyce i wpływ na społeczeństwo, jaki wywarły pierwsze obrazy Ziemi z kosmosu jako „błękitnej kropki”. Z kolei linia czerwona wskazuje na przewodnictwo NASA w innowacyjnych i długotrwałych programach eksploracji kosmosu, które angażują partnerów komercyjnych i zagranicznych, przynosząc wiedzę i nowe szanse dla Ziemi.

W logo można dostrzec też małe symbole sierpa Księżyca oraz planety z pierścieniami, a w tle mgławicę i gwiazdy. Jest to odwołanie do naukowych fundamentów NASA i poszukiwań odpowiedzi na pytania związane z działaniem i ewolucją planet, gwiazd i całego Wszechświata.

Logo NASA na 60. urodziny agencji

Więcej informacji:

Opracowanie: Krzysztof Czart

Na ilustracji: Logo NASA na sześćdziesiątą rocznicę powstania agencji. Źródło: NASA

 

Reklama