NASA wybrała eksperymenty do misji komercyjnych lądowników księżycowych

img

NASA wybrała finalne 16 eksperymentów naukowych i technologicznych, które mają zostać dostarczone na powierzchnię Księżyca w ramach misji komercyjnych lądowników programu Artemis.

W maju 2019 r. NASA ogłosiła trzy zwycięskie firmy, którym udzieliła kontraktu na świadczenie usługi dostarczenia na powierzchnię Księżyca wybranych przez NASA ładunków. Choć jedna z firm krótko potem zrezygnowała z kontraktu, to pozostałe dwie pracują nad swoimi konstrukcjami, by w 2021 roku zrealizować misje lądowania na Księżycu.

Lądownik Peregrine firmy Astrobotic wystartuje na rakiecie Vulcan konsorcjum United Launch Alliance. Na powierzchnię naszego naturalnego satelity ma dostarczyć 11 ładunków NASA. Próbnik NOVA-C firmy Intuitive Machines zostanie wyniesiony przez rakietę Falcon 9 firmy SpaceX i umieści na powierzchni Księżyca 5 eksperymentów.

Poniżej lista eksperymentów wybranych przez agencję (w kwadratowym nawiasie podano na jakim lądowniku znajdzie się dany ładunek):

• Laser Retro-Reflector Array (LRA) - zestaw ośmiu niewielkich zwierciadeł do pomiaru odległości do lądownika. [Peregrine, NOVA-C]
  • Navigation Doppler Lidar for Precise Velocity and Range Sensing (NDL) - trójwiązkowy czujnik laserowy LIDAR do precyzyjnych pomiarów prędkości i odległości podczas zniżania i lądowania na Księżycu. [Peregrine, NOVA-C]
  • Surface Exosphere Alterations by Landers (SEAL) - urządzenie do badania zmian fizycznych i chemicznych regolitu, wywołanych przez silniki działające podczas lądowania. [Peregrine]
  • Photovoltaic Investigation on Lunar Surface (PILS) - demonstracja technologii paneli fotowoltaicznych wysokich napięć, do wykorzystania podczas przyszłych długich misji kosmicznych [Peregrine]
  • Linear Energy Transfer Spectrometer (LETS) - detektor promieniowania kosmicznego, do badania środowiska radiacyjnego na powierzchni Księżyca. [Peregrine]
  • Lunar Node 1 Navigation Demonstrator (LN-1) - satelita standardu CubeSat do demonstracji autonomicznych usług nawigacji dla statków na orbicie i na powierzchni Księżyca [NOVA-C]
  • Near-Infrared Volatile Spectrometer System (NIRVSS) - spektrometr podczerwieni do pomiarów temperatury oraz nawodnienia na powierzchni i pod powierzchnią Księżyca oraz zawartości dwutlenku węgla i metanu. [Peregrine]
  • Stereo Cameras for Lunar Plume-Surface Studies (SCALPSS) - zestaw kamer do rejestracji obrazu wideo i zdjęć efektów działania silników rakietowych na powierzchnię Księżyca podczas lądowania. Obrazy te mogą pomóc w projektowaniu przyszłych lądowników księżycowych i marsjańskich. [ NOVA-C]
  • Mass Spectrometer Observing Lunar Operations (MSolo) - spektrometr masowy do detekcji substancji lotnych. [Peregrine]
  • Low-frequency Radio Observations for the Near Side Lunar Surface (ROLSES) - odbiornik radiowy niskich częstotliwości do sprawdzenia wielkości otoczki fotoelektronów na powierzchni Księżyca. Eksperyment pomoże w ustaleniu jak fotoelektrony mogą zakłócać pracę przyszłych radioobserwatoriów na powierzchni Księżyca [NOVA-C]
  • Neutron Spectrometer System (NSS) - spektrometr neutronowy do pośredniego poszukiwań lodu wodnego pod powierzchnią Księżyca na podstawie zawartości minerałów z wodorem w regolicie [Peregrine]
  • Fluxgate Magnetometer (MAG) - magnetometr do pomiarów pola magnetycznego [Peregrine]

Na zdjęciu: Wizja artystyczna lądownika Peregrine firmy Astrobotic na powierzchni Księżyca. Źródło: Astrobotic.