NASA wybrała pięć misji do kolejnego etapu w ramach programu Discovery

Wizja artystyczna sondy VERITAS
NASA wybrała pięć projektów naukowych do dokładniejszego opracowania w nadchodzącym roku w ramach pierwszego etapu wyboru jednej lub dwóch misji, które mogą zostać wysłane nawet w 2020 roku. Trzy projekty z wybranej piątki związane są z Jet Propulsion Laboroty w Pasadenie (Kalifornia). Złożone propozycje obejmują badanie Wenus, obiektów bliskich Ziemi oraz innych planetoid.

Każdy zespół badawczy otrzyma 3 miliony dolarów na wykonanie prac projektowych i analiz koncepcji misji. Po szczegółowym przeglądzie i ocenie tych badań NASA do września 2016 roku zdecyduje która misja będzie kontynuować prace, które zakończą się startem misji. Budżet wybranej misji zamknie się w kwocie ok. 500 mln dolarów (nie uwzględniając kosztów rakiety i operacji po starcie).

"Wybrane misje mają potencjał odkrycia wielu informacji o powstaniu Układu Słonecznego i jego procesach dynamicznych," powiedział John Grunsfeld, astronauta i zastępca administratora Dyrektoratu Misji Naukowych NASA w Waszyngtonie. "Dynamiczne i ekscytujące misje tego typu obiecują odkrycie tajemnic Układu Słonecznego i inspirują przyszłe pokolenia odkrywców. To niesamowity czas dla nauki, a NASA otwiera nowe możliwości."

Fundowany przez NASA program Discovery umożliwił przesyłanie propozycji misji w listopadzie 2014 roku. Panel NASA i innych naukowców i inżynierów przeanalizował 27 wniosków.

Misje planetarne związane z JPL, które zostały wybrane do kolejnego etapu badań to:

The Venus Emissivity, Radio Science, InSAR, Topography and Spectroscopy mission (VERITAS)

Misja VERITAS miałaby na celu wykonanie globalnej mapy topografii powierzchni Wenus w wysokiej rozdzielczości oraz pierwszych map deformacji i globalnego składu powierzchni. Projektem kierowałaby Suzanne Smrekar (NASA/JPL).

Psyche

Misja Psyche skupia się na badaniu pochodzenia jąder planetarnych poprzez badanie metalicznej planetoidy Psyche. Ten wyjątkowy obiekt powstał prawdopodobnie w wyniku potężnego zderzenia z innym dużym obiektem. W wyniku zderzenia zdarte zostały zewnętrzne, skaliste warstwy protoplanety. Głównym naukowcem misji byłaby Linda Elkins-Tanton (Arizona State University), a projektem zarządzałoby JPL.

Near Earth Object Camera (NEOCam)

Misja NEOCam byłaby w stanie odkryć dziesięć razy więcej obiektów zbliżających się do Ziemi niż wynosi aktualna liczba wszystkich obiektów tego typu. Oprócz odkrywania byłaby w stanie także określać ich charakterystykę. Głównym naukowcem misji byłaby Amy Mainzer (JPL), a projektem zarządzałoby JPL.

Dwie pozostałe misje, które przeszły do kolejnego etapu to:

Deep Atmosphere Venus Investigation of Noble gases, Chemistry and Imaging (DAVINCI)

Misja DAVINCI miałaby za zadanie badanie składu chemicznego atmosfery Wenus podczas trwającego 63 minuty przejścia przez atmosferę. Dzięki temu byłaby w stanie znaleźć odpowiedzi na pytania, które uważane są za priorytetowe od wielu lat takiej jak: czy na Wenus aktualnie występują czynne wulkany lub jak powierzchnia oddziałuje z atmosferą planety. Głównym naukowcem misji byłaby Lori Glaze (Goddard Space Flight Center, Greenbelt, Maryland).

Lucy

Lucy jako pierwsza misja zbadałaby planetoidy trojańskie Jowisza, obiekty które przechowują informacje o historii Układu Słonecznego. Głównym naukowcem misji byłby Harold Levison (Southwest Research Institute, Boulder, Colorado). Projektem zarządzałby Goddard.

Program Discovery stworzony w 1992 roku sponsoruje częste misje do ciał Układu Słonecznego o ograniczonym budżecie. Program jak dotąd ufundował i wysłał 12 misji wśród których były misje MESSENGER, Dawn, Stardust, Deep Impact, Genesis oraz GRAIL. Aktualnie w ramach projektu przygotowywana jest sonda InSight.

Źródło: phy.so / JPL