NASA wybrała potencjalne miejsca ponownego lądowania człowieka na Księżycu

biegun południowy księżyca

Agencja NASA ogłosiła 13 kandydatów dla pierwszego lądowania człowieka na Księżycu w ramach programu Artemis. Wszystkie proponowane miejsca znajdują się w rejonie bieguna południowego naszego naturalnego satelity.

29 sierpnia 2022 r. przeprowadzony zostanie pierwszy start rakiety SLS i statku Orion. W misji Artemis 1 statek Orion zostanie wysłany na orbitę wokół Księżyca i ponad miesiąc później wróci na Ziemię. To próba generalna przed kolejnym lotem Artemis II, w którym w statku Orion zostaną wysłani na oblot Księżyca astronauci - pierwszy raz od czasu programu Apollo.

Misja Artemis II planowana jest na 2024 rok. Kolejna misja programu - Artemis III, która ma być wykonana już w 2025 roku, wyśle na powierzchnię Księżyca astronautów, w tym pierwszą kobietę! Agencja NASA ogłosiła 19 sierpnia 2022 r. propozycje miejsc, w których wylądować może misja Artemis III:

• Faustini Rim A
  • Nobile Rim 1
  • Nobile Rim 2
  • Amundsen Rim

regiony lądowania
Mapa kandydatów do lądowania misji Artemis III. Każdy z obszarów ma przybliżone wymiary 15 km na 15 km. Źródło: NASA.

Wszystkich 13 kandydatów znajduje się w rejonie bieguna południowego Księżyca. Są one położone maksymalnie 6 stopni szerokości geograficznej od samego bieguna. To jakie miejsce zostanie wybrane ostatecznie zależeć będzie od tego kiedy misja rzeczywiście wystartuje i jakie cele ustalą naukowcy i inżynierowie.

Biegun południowy Księżyca jest bardzo wartościowym naukowo rejonem. Na tym obszarze występują np. wiecznie zacienione kratery. Ich badanie z orbity wskazuje na występowanie w nich cennych złóż mineralnych, w tym lodu wodnego.

Podczas wyboru miejsc sugerowano się możliwościami technicznymi budowanego przez SpaceX lądownika Starship, który ma służyć astronautom w pierwszych misjach programu. Oprócz pewnych wymogów inżynieryjnych, zespół wziął też pod uwagę cele naukowe. Przede wszystkim w misji Artemis III astronauci mają za zadanie wykonać spacer kosmiczny do jednego z wiecznie zacienionych kraterów. Lądownik musi więc znaleźć się w pobliżu takiego obiektu, a dodatkowo nie uszkodzić go podczas zniżania i lądowania. Miejsce lądowania musi też oferować stałe nasłonecznienie przez 6,5 dnia - tyle ma trwać bowiem pierwsza księżycowa ekspedycja.

Nie należy się jednak przywiązywać bardzo do wybranych miejsc. W opinii autora NASA wykorzystuje szum medialny związany ze startem rakiety SLS. W informacji prasowej agencja sama przyznaje, że do 13 wybranych kandydatów mogą być w przyszłości dodane jeszcze inne miejsca. Naukowców i inżynierów czeka żmudny proces oceniania wartości naukowej i możliwości każdego z wybranych miejsc, a zawężenie selekcji będzie mogło nastąpić dopiero wtedy, gdy poznamy dokładniejszą planowaną datę startu misji Artemis III.

Na zdjęciu: Biegun Południowy Księżyca, sfotografowany przez amerykańską sondę Clementine. Źródło: NASA.