Naukowcy z ALMA badają tajemnicze kamienie Inków

Nietypowy zespół naukowy złożony z archeologów, historyków i dokumentalistów z chilijskiego muzeum sztuki przedkolumbijskiej wspierany przez dwóch astronomów z ALMA potwierdził istnienie nowych struktur astronomicznych na pustyni Atakama, przy granicy z tzw. Szlakiem Inków.

Wczesnym rankiem 21 marca 2017 roku w mieście Vaquillas, na wysokości 4,200 metrów nad poziomem morza, w wewnętrznym paśmie górskim miasta Taltal, grupa naukowców kierowana przez Cecilię Sanhuezę z Muzeum Prekolumbijskiego na własne oczy zweryfikowała ustawienie dwóch centralnych kamiennych struktur z punktem wschodu Słońca w dniu równonocy. Później, o świcie 21 czerwca w sektorze Ramaditas w pobliżu rzeki Loa, ten sam zespół był świadkiem wschodu Słońca w czasie przesilenia zimowego, idealnie zrównanego geometrycznie z dwoma innymi strukturami o wysokości 1,20 metra. Oba te doświadczenia potwierdzają hipotezę, według której struktury te mają znaczenie astronomiczne i są dopasowane do odpowiednich dat w kalendarzu starożytnych Inków.

Badania te były możliwe dzięki umowie zawartej pomiędzy Muzeum Prekolumbijskim, obserwatorium ALMA i organizacją BHP/Minera Escondida. Umożliwiła ona ujawnienie nieznanego dotąd aspektu słynnego Szlaku Inków - kamiennych struktur opisanych przez kronikarzy w dokumentach z XVI i XVII wieku, które nigdy wcześniej nie zostały jednak zidentyfikowane nigdzie wzdłuż Szlaku. Odkryto m. in. kolumy im kopce służące do mierzenia czasu, tworzenia kalendarzy i przewidywania momentów równonocy i przesileń, a także okresowych pór sadzenia i zbierania plonów. Co ciekawe, znaleziono te astronomiczne znaczniki na uboczu - poza głównymi ośrodkami miejskimi, na terenach dość słabo zaludnionych.

Obserwatorium radiowe ALMA było zaangażowane w ten projekt badawczy za pośrednictwem astronomów Sergio Martina i Juana Cortesa, którzy byli w stanie zweryfikować z pierwszej ręki niesamowitą precyzję przewidywania zjawisk naturalnych na niebie za pomocą dawnych, rzekomo prymitywnych narzędzi używanych przez starożytną kulturę Inków - ponad 500 lat temu. Zdaniem Cortesa te stare kalendarze słoneczne pokazują, że ludy prekolumbijskie przywiązywały dużą wagę do astronomii i obserwacji nieba - nie mniejszą, niż dzieje się to na świecie dziś. Ale najbardziej według niego niesamowite jest to, że nie są one zbyt odległe od obecnego położenia samego obserwatorium ALMA. Czy to oznacza, że lokalizacja ta jest istotnie i dziś kluczowym miejscem dla obserwacji astronomicznych?

Na zdjęciu: Sergio Martin (ALMA), Juan Cortés (ALMA), Ximena Cruz (San Pedro de Atacama Community), José Berenguer (Museo Precolombino’s curator) i Cecilia Sanhueza (Historian, Leader of the project) badają dawne kamienne twory w Camar. Źródło: R. Bennett – ALMA (ESO/NAOJ/NRAO).

Dlaczego w ogóle dawni Indianie przybyli do tego niezamieszkanego obszaru, aby zbudować te kamienne kolumny? Jest to tylko jedna z tajemnic, którą zespół kierowany przez Muzeum Prekolumbijskie ma nadzieję wyjaśnić celem lepszego zrozumienia, dlaczego astronomia była aż tak ważna dla Inków.

Źródło: ALMA Observatory