Przejdź do treści

Near Space Technologies dołączyło do konsorcjum Spartaqs Group

Spartaqs Group

1 lutego 2019 roku firma Near Space Technologies oficjalnie dołączyła do konsorcjum Spartaqs Group. W ramach konsorcjum realizowany będzie projekt ARL – Aerostatic Rocket Launcher czyli innowacyjna platforma do wynoszenia ładunków w przestrzeń kosmiczną autorstwa Sławomira Huczały, głównego konstruktora Spartaqs.

 

W ramach konsorcjum spółka Spartaqs opracuje hybrydową, aerostatyczną platformę dronową zdolną do wynoszenia i odpalania rakiet w stratosferze. Dodatkowo Spartaqs wykona podsystemy elektroniczne dla aerostatu oraz rakiety, w tym systemy łączności, telemetrii i kontroli lotu.

 

Natomiast Near Space Technologies opracuje rakietę suborbitalną wyposażoną w eksperymentalny silnik hybrydowy, która będzie wystrzeliwana ze stratosfery. Rakieta w swoich założeniach ma być zdolna do startu z platformy ARL. Częścią projektu jest również stworzenie innowacyjnego systemu precyzyjnego sprowadzania rakiety nośnej na ziemię, który umożliwi autonomiczne lądowanie rakiety w ustalonym obszarze.

 

W celu rozwoju platformy ARL firma Spartaqs podjęła również współpracę z firmą SpaceForest z Gdyni. Pozytywne wyniki testów rakietowych umożliwią start rakiety suborbitalnej opracowanej w gdyńskiej firmie.

 

Firma Spartaqs mieści się na Śląsku w Katowicach i Mikołowie. Produkuje bezzałogowe systemy latające nazywamy dronoidami, czyli robotami do zadań specjalnych na lądzie, morzu i w powietrzu. Wspiera też rozwój rakiet suborbitalnych.

 

Firma Spartaqs zaproponowała także wprowadzenie nowej kategorii i nazewnictwa dla bezzałogowych systemów latających, pływających i jeżdżących, które są w pełni zautomatyzowanymi urządzeniami, mogącymi wykonywać zadania bez udziału człowieka. Do ich określenia w cywilnych, profesjonalnych zastosowaniach Spartaqs użył nazwy dronoidy. Różnią się one znacznie od popularnych quadrocopterów. To sprzęt o zupełnie innym charakterze, wyposażony w znacznie bardziej wyrafinowane systemy, tj. zabezpieczenia przed zakłócaniem i celowym przejęciem kontroli radiowej, algorytmy analizy obrazu z różnych kamer czy transponder ADS-B połączony z zaimplementowanym systemem antykolizyjnym. Są to jednostki znacznie większe od tych dostępnych na rynku komercyjnym, zaś poziom ich zautomatyzowania w działaniu robi wrażenie nawet na najbardziej wymagających ekspertach.

 

Opracowanie: Paweł Z. Grochowalski

 

Źródło: Spartaqs Group

 

Na zdjęciu od lewej: Damian Mayer (Near Space Technologies), Aleksandra Borowska (Prezes Zarządu firmy Spartaqs) i Sławomir Huczała (właściciel i główny konstruktor Spartaqs).

Reklama