New Horizons przygotowuje się do kolejnego przelotu

Zdjęcie Plutona z New Horizons
Sonda New Horizons dostała polecenie odpalenia silników w dniu wczorajszym, dzięki czemu zostanie umieszczona na trajektorii, która zaprowadzi ją do obiektu o średnicy ok. 50 km w dalszych obszarach Układu Słonecznego. Zbliżenie do obiektu znanego jako 2014 MU69 i oddalonego od Plutona o kolejne 1,6 mld km będzie miało miejsce w 2019 roku.

Kontrolerzy lotu z Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory w Laurel, Maryland już wcześniej wysłali odpowiednie komendy zmiany trajektorii w kierunku sondy. Cały proces zmiany kierunku składa się z czterech manewrów, które zostaną wykonane w nadchodzących dwóch tygodniach. Wczorajszy manewr był pierwszym z serii.

Sonda New Horizons wystrzelona w 2006 roku stała się pierwszą sondą, która dotarła w pobliże Plutona. Najbliższy przelot w pobliżu planety i jej księżyców miał miejsce 14 lipca br. Wszystkie systemy na pokładzie działają prawidłowo w aktualnej odległości 5 miliardów kilometrów, a sonda jeszcze przez rok będzie transmitować na Ziemię dane naukowe zebrane podczas przelotu.

Zespół New Horizons wraz z NASA wybrał obiekt 2014 MU69 jako kolejny cel sondy New Horizons. Tak samo jak Pluton - 2014 MU69 - znajduje się w Pasie Kuipera. Ów bardzo odległy, ciemny obiekt został zauważony na zdjęciu wykonanym przez Kosmiczny Teleskop Hubble'a w 2014 roku. Z tego co wiemy MU69 jest 10 razy większy i 1000 razy masywniejszy od przeciętnej komety a jednocześnie jego rozmiar stanowi zaledwie 1% rozmiaru i 0.1% masy Plutona.

Główny naukowiec misji Alan Stern powiedział, że kontrolerzy lotu wciąż próbują dowiedzieć się jak bardzo New Horizons będzie w stanie zbliżyć się do MU69. Celem jest zbliżenie się na mniej niż 12500 km.

Naukowcy w przyszłym roku złożą wniosek do NASA o przedłużenie misji New Horizons w celu zbadania MU69. Obiecują także nową, lepszą nazwę dla tego obiektu przed przelotem, który planowany jest na 1 stycznia 2019 r.

"Mimo, że ten przelot z pewnością nie będzie tak dramatyczny jak badanie Plutona, to jednak ustanowimy tym samym rekord najodleglejszego zbadanego obiektu w Układzie Słonecznym," napisał Alan Stern w ostatnim numerze czasopisma Sky & Telescope.

Źródło: Associated Press