Niebo w marcu 2021 - Westa gołym okiem!

img

Bezksiężycowe wieczory i noce w pierwszej połowie marca koniecznie wykorzystajmy na poszukiwanie Westy - najjaśniejszej planetoidy na ziemskim niebie. Westa bez problemu utrwala się na zdjęciach, łatwo ją też dostrzec przez lornetkę, ale możemy spróbować ujrzeć ją nawet gołym okiem! Jak to zrobić - radzi nasz filmowy kalendarz astronomiczny. Zapraszamy!

Odnalezienie Westy jest o tyle łatwe, że wędruje ona na tle konstelacji Lwa. Wyróżnia się on charakterystycznym kształtem dzięki obecności jasnych gwiazd, ale stosunkowo nie ma ich tam zbyt wiele, więc nie trzeba się przebijać przez gwiezdny gąszcz i zgadywać: która to ta Westa? Dodatkowym ułatwieniem jest fakt, że od 5-go do 10-go marca planetoida mija wyraźną gwiazdę: Chertan, czyli lwi zad : D Poniżej świecą galaktyki tworzące tzw. Triplet Lwa. Są one dostrzegalne jedynie przez teleskop, lecz na zdjęciu utrwalają się bez problemu.

Westę łatwo wypatrzeć już przez lornetkę, ale możemy spróbować ujrzeć ją nawet gołym okiem. Potrzebujemy ciemnego, bezksiężycowego i przejrzystego nieba, a powinniśmy wypatrzeć słabiutki punkcik na tle gwiazdozbioru Lwa. 04 marca Westa osiąga opozycję, a do pierwszego dnia wiosny jej jasność utrzymuje się poniżej 6 mag., czyli na granicy widoczności okiem nieuzbrojonym właśnie... Co ciekawe - odkrycie Westy także miało miejsce w czasie jej opozycji. 29 marca 1807 roku wypatrzył ją niemiecki astronom Heinrich Wilhelm Olbers.

14 marca na wieczorny nieboskłon wkracza młody Księżyc. Lutowa aura była łaskawa dla podziwiania cieniutkiego sierpa dopełnionego światłem popielatym. Taki widok czeka nas 15 marca, zaś dzień wcześniej szukajmy jedynie śladu sierpa niziutko nad linią zachodniego horyzontu ok. 18:20-18:30.

W marcu A.D. 2021 patrzmy też jak Mars przemyka między Plejadami a Hiadami, gdzie trwa prawdziwa gra w kolory - z jednej strony niebieskie Plejady, a z drugiej Czerwona Planeta i podobny jej Aldebaran. 18-go i 19-go marca dołącza do nich sierp Księżyca tworząc wspaniałą scenerię!

W drugiej połowie miesiąca warto zaplanować sobie polowanie na przeloty Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) na wieczornym niebie. Od 18 marca do 04 kwietnia jasny punkt majestatycznie tnie firmament. Jest okazja do obserwacji i fotografowania, a szczegółowy plan lotów jak zwykle zamieszcza witryna www.heavens-above.com.

Czytelnikom "Uranii" życzę czystego nieba, a jeśli życzenie się spełni, będzie na co popatrzeć ; ) Powodzenia!