Niebo w sierpniu 2020 (odc. 02) - Parada planet!

img

Z końcem wakacji definitywnie kończy się nasza przygoda z kometą NEOWISE. Prezentowana w filmie panorama ukazuje kometę na czele parady Księżyca i planet. To one odgrywają teraz główne role w niebiańskim spektaklu późnego lata 2020 roku. Wstęp do największego teatru Wszechświata jest darmowy, a szczegółowy program występów przedstawia nasz filmowy kalendarz astronomiczny - zapraszamy!

25 sierpnia dojdzie do zakrycia całkiem jasnej gwiazdy przez tarczę naszego satelity. Gwiazda nazywa się Acrab i należy do Skorpiona. Jest to obiekt o jasności 2.6 mag., czyli bez trudu dostrzegalny gołym okiem. Wieczorem 25 sierpnia ok. 20:30 (dokładny moment zależy od miejsca, w którym się znajdujemy) Acrab zniknie za ciemną krawędzią Księżyca, by ok. 21:40 wyłonić się zza jego jasnego brzegu. Do obserwacji użyjmy lornetki, a jeszcze lepiej - teleskopu. Acrab to najjaśniejsza gwiazda jaką zakrywa Księżyc w całym 2020 roku, więc jeśli pogoda nam sprzyja, patrzmy koniecznie!

Pod koniec wakacji 2020 coraz śmielej świeci Mars. Z nocy na noc nabiera jasności wschodząc coraz wcześniej. Pod koniec sierpnia i na początku września możemy szukać go już o 22:00 nisko nad wschodnim widnokręgiem. Czerwona Planeta zmierza ku jesiennej opozycji, kiedy osiągnie blask przewyższający wszystkie planety - z wyjątkiem Wenus błyszczącej na porannym niebie.

Na razie w letnie wieczory miłościwie panują nam Jowisz i Saturn. Obie planety świecą obok siebie niewysoko nad południowym horyzontem. Jowisz jest wyraźnie jaśniejszy, ale Saturn i tak niewiele ustępuje najjaśniejszym gwiazdom. Przez lornetkę mamy okazję rozpoznać cztery największe księżyce Jowisza układające się w linii tuż obok niego w postaci niepozornych gwiazdek. Każdego wieczora ich konfiguracja jest inna - właśnie dzięki temu Galileusz ponad 400 lat temu wysnuł wniosek, że muszą to być satelity Jowisza krążące wokół niego dokładnie tak jak planety krążą wokół Słońca. Kto ma teleskop, ten może głębiej spojrzeć w świat największej planety Układu Słonecznego śledząc jej tarczę i zachodzące na niej zmiany w atmosferze planety. Teleskop ukaże także okazały pierścień Saturna z przerwą Cassiniego oraz umożliwi zaobserwowanie największego saturnowego księżyca - Tytana. Bez pomocy jakichkolwiek instrumentów mamy za to okazję podziwiania złączeń obu planet z Księżycem. Srebrny Glob zmierzający ku pełni najpierw znajdzie się blisko Jowisza wieczorem 28 sierpnia, by dzień później dołączyć do Saturna. Czystego nieba!