Nowa gromada kulista w Drodze Mlecznej

Fot. Gromada FSR1735

Astronomowie europejscy odkryli nową gromadę kulistą położoną w centralnym obszarze naszej Galaktyki w odległości 30 000 lat świetlnych od nas i "jedynie" 10 000 lat świetlnych od jądra Drogi Mlecznej. Odkrycia dokonano w zakresie podczerwonym (w świetle widzialnym obiekty przesłonięte są grubą warstwą pyłu międzygwiazdowego) za pomocą Teleskopu Nowej Technologii w La Silla , w Chile należącego do Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO).

Gromady gwiazd składają się z gwiazd będących w podobnym stadium zaawansowania ewolucyjnego, o zbliąonym składzie chemicznym i znajdujących się mniej więcej w tej samej odległości. Gromady kuliste to skupiska najstarszych obiektów Wszechświata prawie tak starych jak on sam. Właściwości gromad kulistych są ściśle związane z ewolucją ich macierzystych galaktyk, więc ich badanie jest bezpośrednią drogą do zrozumienia procesów przy powstawaniu oraz ewolucji galaktyk.

Nowa gromada ma 7 lat świetlnych szerokości ( mniej więcej tyle, co podwojona odległość Słońce - Proxima Centauri), a w jej skład wchodzi ponad 100 000 gwiazd. W naszej Galaktyce, jak dotąd odkryto ponad 150 gromad kulistyc.

Źródło: sciencedaily.com | Karolina Wojtkowska