Nowa Ziemia

Wyniki najnowszych obserwacji opublikowanych na łamach czasopisma Science wskazują, że na 99.98% astronomowie odkryli planetę o rozmiarach bardzo zbliżonych do Ziemi, która dodatkowo znajduje się w tzw. strefie zamieszkania, czyli obszarze wokół gwiazdy, gdzie warunki pozwalają na istnienie wody w stanie ciekłym.

Takiego odkrycia dokonali astronomowie na podstawie obserwacji wykonanych Kosmicznym Teleskopem Keplera. Nowa planeta została również zaobserwowana przez teleskopy naziemnych obserwatoriów Kecka i Gemini.

Nowo odkryta planeta, Kepler 186f, posiada promień równy 1.11 promienia Ziemi i okrąża gwiazdę o promieniu  0.47 słonecznego. Jest najdalej oddaloną od centralnej gwiazdy planetą w swoim układzie. Planety znajdujące się w strefie zamieszkania, jakie udało się dotychczas odkryć, były co najmniej 40% większe niż Ziemia. Kepler 186f jest pierwszą zbliżoną rozmiarem do Ziemi planetą w strefie zamieszkania.

Naukowcy znają już rozmiar nowej planety, ale wciąż nie wiedzą jaka jest jest masa i z czego jest zbudowana. Jednak dotychczasowe obserwacje sugerują, że planety zbliżone rozmiarem do Ziemi są skaliste.

Kepler 186f znajduje się w gwiazdozbiorze Łabędzia,  w odległości około 500 lat świetlnych od Ziemi. W układzie oprócz Kepler 186f znajdują się jeszcze cztery inne planety: Kepler 186b, Kepler 186c, Kepler 186d and Kepler 186e. Okrążają one swoją gwiazdę w ciągu czterech, siedmiu, trzynastu lub dwudziestu dwóch dni.

Centralna gwiazda nie jest podobna do Słońca. Jest znacznie chłodniejsza i posiada mniejszą masę. Najprawdopodobniej jest to karzeł typu M. Ewolucja małomasywnych gwiazd przebiega wolniej niż gwiazd masywnych, dlatego mała masa gwiazdy może być sprzyjającym czynnikiem do powstania życia na planetach ją okrążających.

Źródło: Alicja Wierzcholska | www.jpl.nasa.gov/