Nowe mapki pozycyjne SOK PTMA dla komet już dostępne!

Na stronie SOK PTMA dostępne są nowe mapki pozycyjne dla następujących komet: 45P/Honda–Mrkos–Pajdušáková, 2P/Encke, C/2015 V2 (Johnson), C/2015 ER61 (PANSTARRS), 41P/Tuttle–Giacobini–Kresák, 71P/Clark.

Sekcja Obserwatorów Komet opublikowała ostatnio na swojej stronie mapki pozycyjne dla kilku widocznych aktualnie komet, oraz ogólny wykres przedstawiający widoczność poszczególnych komet w 2017 roku na niebie.

Jedną z nich jest kometa 45P/Honda–Mrkos–Pajdušáková, która aktualnie przemierza konstelację Wolarza. Co ciekawe kometa ta została odkryta kilkadziesiąt lat temu, 3 grudnia 1948 roku, przez japońskiego obserwatora Minoru Hondę, natomiast 11 lutego 2017 roku obiekt zbliżył się do Ziemi na odległość 12,44 milionów km.

W ostatni dzień 2016 roku na wieczornym niebie można było sfotografować koniunkcję Księżyca (na 2 doby i 9 godzin po nowiu) wraz z kometą 45P/Honda – Mrkos – Pajdusakova. O godzinie 17:00 odległość kątowa między Srebrnym Globem a kometą wynosiła 5,7°. Księżyc odległy był wówczas od Ziemi o 391.400 km., a kometa o 104.377.000 km.

Kolejną kometą, dla której znajdziemy aktualne mapy pozycyjne jest 2P/Encke, odkryta 17 stycznia 1786 roku przez Pierre’a Méchaina. Od czasu odkrycia, systematycznie, choć jednak dość powoli, słabnie aktywność kometarna obiektu 2P/Encke.

Podczas ostatnich powrotów (jak np. w 2003 roku) można było ją obserwować przy pomocy niedużej lornetki. Średnicę jądra ocenia się aktualnie na około 4,8 km a okres obrotu 2P/Encke wokół własnej osi wynosi nieco ponad 11 godzin.

Dopiero w okolicach maja powinniśmy być w stanie dostrzec kolejny obiekt - 41P/Tuttle–Giacobini–Kresák. Kometę tę odkrył astronom Horace Parnell Tuttle, 3 maja 1858 roku w Harvard College Observatory (Massachusetts). Okres obiegu komety 41P/Tuttle–Giacobini–Kresák wokół naszej Dziennej Gwiazdy oszacowano na 5,42 roku.

Natomiast kolejne komety, dla których również znajdziemy mapki na stronie SOK PTMA, to: C/2015 V2 (Johnson) oraz 71P/Clark. Obiekty te powinny być dostępne do obserwacji dopiero w okresie wakacyjnym, na przełomie lipca i sierpnia.

Zachęcamy wszystkich "komeciarzy" do zapoznania się z najnowszymi mapkami.

Koniunkcja komety 45P i Księżyca, Mariusz Świętnicki (Zręcin), 31 grudnia 2016 r. Źródło: SOK PTMA