Nowe teleskopy w Paranal do poszukiwań planet pozasłonecznych

Teleskopy Next-Generation Transit Survey (NGTS)
W połowie stycznia poinformowano o uzyskaniu pierwszego światła przez nową sieć teleskopów do poszukiwań planet pozasłonecznych (egzoplanet). W ramach projektu o nazwie Next-Generation Transit Survey (NGTS) będzie działać 12 automatycznych teleskopów o średnicach po 20 cm.

Właścicielem teleskopów jest konsorcjum instytucji z Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Niemiec, natomiast miejsca do ich działania użyczyło Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO). Teleskopy będą szukać planet z Obserwatorium Paranal w północnym Chile.

Naukowcy planują monitorowanie jasności setek tysięcy jasnych gwiazd nieba południowego w poszukiwaniu tranzytów planet. Dokładność pomiarów ma osiągnąć jedną tysięczną obserwowanych jasności gwiazd. Odkryte planety będą następnie dokładniej badane większymi teleskopami. Astronomowie z projektu NGTS mają nadzieję, że wśród znalezionych egzoplanet będą obiekty posiadające atmosfery, których własności będzie można później analizować podczas tranzytów (gdyż w takich momentach światło gwiazdy przechodzi częściowo przez atmosferę planety).

Działanie podobnej sieci teleskopów zostało wcześniej przetestowane za pomocą mniejszego, systemu, który pracował na Wyspach Kanaryjskich w latach 2009-2010. Teleskopy NGTS są zmodernizowanymi wersjami komercyjnych teleskopów firmy Astro Systeme Austria (ASA). Natomiast kamery to zmodyfikowane wersje kamer ikon-L od firmy Andor Technology Ltd, opartych o CCD firmy e2v.

Zespół teleskopów Next-Generation Transit Survey (NGTS) w Obserwatorium Paranal w Chile. Źródło: ESO/R. West.