Nowe wyzwania związane z teleskopem LSST

budynki LSST na szczycie Cerro Pachón w Chile

Projekt LSST (Large Synoptic Survey Telescope) ma być najbardziej nowoczesnym i zarazem ambitnym przeglądem Wszechświata. Rochester Institute of Technology będzie miał w nim specjalną rolę - pomoże naukowcom z całego świata przygotować się do efektywnego wykorzystania danych napływających z nowego, czułego instrumentu.

Naukowcy budują obecnie teleskop LSST, który przeprowadzi najbardziej jak dotąd wielkoskalowe obserwacje Wszechświata we wszystkich kierunkach na niebie. Rochester Institute of Technology pracuje już z kolei nad najbardziej optymalnymi sposobami wydobywania z tej olbrzymiej skarbnicy danych najbardziej interesujących obserwacji i informacji. Niedawno dołączył do kolaboracji LSST, czyli grupy prawie 40 amerykańskich i chilijskich instytucji, które skupiają się na przygotowaniu społeczności naukowej do korzystania z nowego teleskopu.

Począwszy od 2022 roku teleskop LSST przeprowadzi trwające co najmniej 10 lat obserwacje nieba, które dostarczą naukowcom mniej więcej 60 petabajtów zdjęć i 15-petabajtowy katalog danych. Dane te w zamierzeniu twórców LSST mogą pomóc w wyjaśnieniu największych tajemnic i zagadek dotyczących struktury i ewolucji Wszechświata oraz znajdujących się w nim obiektów kosmicznych. Badania będą też mieć na celu także zrozumienie natury ciemnej energii i materii.

W planach są jednak także dalsze obserwacje i przegląd ciał Układu Słonecznego, zbadanie zjawisk przejściowych na niebie w zakresie optycznym, oraz sporządzenie dokładniejszej mapy naszej Galaktyki, Drogi Mlecznej.

- Od chwili obecnej do momentu rozpoczęcia tych poszczególnych badań społeczność astronomiczna będzie się przygotowywać na prawdziwy napływ dużych ilości danych, które wytworzy LSST - mówi Jeyhan Kartaltepe, fizyk i astronom. - Oznacza to konieczność opracowania nowych technik przetwarzania i analizowania tych danych. Organizacje zrzeszone w LSST koncentrują się na szkoleniu nowej generacji astronomów w zakresie wykorzystania tych narzędzi do analizy danych, ponieważ będzie to duża część ich przyszłej pracy naukowej. Dla astronomów ważne będzie nauczenie się różnych technik uczenia maszynowego, które mogą pomóc w identyfikacji rozmaitych rodzajów interesujących ich źródeł na niebie.

Jako część kolaboracji LSST RIT dołącza teraz do społeczności naukowej, w skład której wchodzi wielu wiodących astrofizyków, kosmologów i fizyków cząstek. Kartaltepe uważa, że dołączając do tej organizacji non-profit, Rochester Institute of Technology będzie miał głos w sprawie części przyszłych kierunków badań i tym, jak będą wyglądać tzw. produkty danych. Będzie to również ważna okazja do zaangażowania uczniów już na wczesnym etapie badania i przygotowanie się na wyzwania związane z dużymi zbiorami danych, jakie przyniesie LSST.

Źródło: Rochester Institute of Technology