Nowy rekord wielkości wśród galaktyk spiralnych

Międzynarodowy zespół astronomów ze Stanów Zjednoczonych, Chile i Brazylii przeanalizował archiwalne dane z kilku teleskopów i wyznaczył rozmiary galaktyki NGC 6872. Uzyskany wynik plasuje obiekt jako nową rekordzistkę wśród galaktyk spiralnych.

NGC 6872 jest galaktyką spiralną z poprzeczką odległą od nas o 212 milionów lat świetlnych. Odległość pomiędzy skrajnymi punktami jej ramion spiralnych wynosi 522 tysiące lat świetlnych, czyli pięciokrotne więcej niż wymiary Drogi Mlecznej.

Obok galaktyki NGC 6872 znajduje się druga, o nazwie IC 4970, która jest kilkakrotnie mniejsza. Obie galaktyki pary oddziałują ze sobą grawitacyjnie, a niedawno mogło dojść między nimi do kolizji. Wskazują na to wyniki symulacji komputerowych z 2007 roku oraz zaburzenia w jednym z ramion. Według symulacji komputerowych wykonanych przez Cathy Horellou z Onsala Space Observatory w Szwecji oraz Baerbel Koribalski z Australia National Telescope Facility, IC 4970 dokonała zbliżenia do NGC 6872 około 130 milionów lat temu, poruszając się po trajektorii prawie wzdłuż płaszczyzny dysku ramienia spiralnego, w kierunku zgodnym z kierunkiem obrotu ramienia.

Najnowsze wyniki obserwacji są zgodne z tymi symulacjami. Co więcej, obserwacje ultrafioletowe z misji GALEX wskazują na obecność na krańcu jednego z ramion spiralnych obiektu, który wydaje się być galaktyką karłowatą. Mogła ona zostać utworzona w wyniku kolizji między NGC 6872, a IC 4970. Według astronomów wielkie galaktyki rosną w ciągu miliardów lat poprzez pochłanianie mniejszych. W tym przypadku mielibyśmy do czynienia z czymś zupełnie przeciwnym – powstaniem nowej galaktyki poprzez wydzielenie fragmentu większej.

W analizie uwzględniono archiwalne dane z Bardzo Dużego Teleskopu (VLT, należący do Europejskiego Obserwatorium Południowego), przeglądu nieba 2MASS (Two Micron All Sky Survey) oraz dwóch instrumentów NASA: Kosmicznego Teleskopu Spitzera i obserwatorium GALEX (Galaxy Evolution Explorer).

Źródło: NASA | Autor: Krzysztof Czart

Na zdjęciu: Zdjęcie galaktyki spiralnej NGC 6872 złożone z danych z teleskopów VLT, GALEX i Spitzer. Kółkiem zaznaczono obiekt widoczny w zakresie ultrafioletowym, który może być galaktyką karłowatą. Źródło: NASA Goddard Space Flight Center/ESO/JPL-Caltech/DSS.