Nowy rok 2022 w Uranii - kalendarz astronomiczny

Kalendarz astronomiczny na rok 2022

Już niedługo Nowy Rok 2022. W kwietniu minie dokładnie 100 lat, kiedy ukazał się pierwszy drukowany techniką czcionkową numer Uranii. Już teraz warto nabyć specjalny „Kalendarz astronomiczny 2022”.

Zamów egzemplarz kalendarza w cenie 10 zł

Kalendarium astronomiczne oprócz faz i wybranych pozycji Księżyca zawiera szereg najciekawszych zjawisk planetarnych: koniunkcje, opozycje planet zewnętrznych, maksymalne elongacje Wenus, widoczność Merkurego. Zaznaczono również daty wszystkich zaćmień Księżyca i Słońca.

W roku 2022 na kuli ziemskiej wystąpią dwa częściowe zaćmienia Słońca: 30 kwietnia i 25 października, oraz dwa całkowite zaćmienia Księżyca: 16 maja i 8 listopada. Zjawisko zaćmienia Słońca w dniu 25 października będzie widoczne z terytorium Polski w maksymalnej fazie 50 procent. Początek zaćmienia o godz. 11.13, maksimum 12.21 i koniec 13.30. Natomiast poranne zaćmienie Księżyca będziemy obserwować w Polsce tylko 16 maja. Początek o godz. 4.47 i maksimum o 6.11, potem Księżyc skryje się pod horyzontem.

Dodatkowo Kalendarz zawiera przewidywane daty i liczebności maksimów najważniejszych rojów meteorów oraz tradycyjnie daty najważniejszych wydarzeń i rocznic z zakresu astronomii i eksploracji kosmosu, a także coroczny… żart primaaprilisowy.

Ilustracje do Kalendarza stanowią najciekawsze kadry z emitowanych ostatnio odcinków programu Astronarium. Partnerem Kalendarza 2022 jest Polska Agencja Kosmiczna.

Kalendarz będzie stanowił bezpłatny dodatek do numeru 6/2021 Uranii. Prenumeratę dwumiesięcznika można zamówić przez internet. Kalendarz można też zamawiać osobno w cenie 10 zł. Ilość ograniczona!

Kalendarz astronomiczny na rok 2022 - karta na styczeń

Autor: Maciej Mikołajewski

Na ilustracji na górze:

okładka kalendarza astronomicznego na rok 2022. Źródło: PTA/Urania/Astronarium.