Ocean na Tytanie może być tak słony jak Morze Martwe

Schemat struktury Tytana
Wyniki badań zespołu naukowców analizującego wyniki z misji Cassini wskazują, że ocean pod powierzchnią Tytana jest bardzo słony, najprawdopodobniej tak słony jak Morze Martwe - poinformowała NASA.

Analizy dotyczą danych grawitacyjnych i topograficznych zbieranych przez bezzałogową sondę Cassini w ciągu ostatnich 10 lat, gdy wielokrotnie przelatywała ona w pobliżu największego księżyca Saturna. Na podstawie tych danych naukowcy opracowali nowy model struktury księżyca. Swoje wyniki badacze opublikowali w czasopiśmie "Icarus".

Rezultaty są zgodne z wcześniejszymi przypuszczeniami co do lodowej warstwy Tytana. Jest ona sztywną skorupą i obecnie nadal jest w trakcie procesu zamarzania. Pod powierzchnią lodu znajduje się prawdopodobnie ocean. Dane grawitacyjne sugerują, że ocean musi mieć dość dużą gęstość, czyli prawdopodobnie jest bardzo mocno zasolony, z poziomem zasolenia porównywalnym z najbardziej słonymi morzami na Ziemi, takimi jak Morze Martwe. Ocean na Tytanie prawdopodobnie zawiera sole siarki, sodu i potasu.

Naukowcy wskazują także, ze warstwa lodu ma niejednakową grubość w różnych miejscach i według nich jest to dowód na to, ze proces krystalizacji podczas zamarzania oceanu był powolny. Oprócz tego nowy model sugeruje, że metan wydostający się do atmosfery Tytana pochodzi z "gorących źródeł" roproszonych w różnych miejscach, nie jest natomiast efektem ruchów konwekcyjnych albo tektonicznych w lodowej skorupie. Obecnie atmosfera Tytana zawiera 5 procen metanu i gaz ten musi być w jakiś sposób uzupełniany. Według zespołu Giusepper Mitirego z Uniwersytetu w Nantes we Francji proces zasilania atmosfery w metan jest nieregularny i występuję w skali lokalnej w różnych miejscach na powierzchni księżyca.

Schemat struktury Tytana: pod warstwą lodu znajduje się słony ocean. Źródło: NASA/JPL -Caltech/SSI/Univ. of Arizona/G. Mitri/University of Nantes.