Odkryto egzoplanetę, której rozmiar i orbita zbliżone są do ziemskich

Wizja artystyczna egzoplanety OGLE-2018-BLG-0677Lb.

Astronomowie z University of Canterbury znaleźli niezwykle rzadką egzoplanetę – super-Ziemię – która okrąża karła lub brązowego karła, znajdującego się w odległości ok. 25 000 lat świetlnych stąd w kierunku centrum Galaktyki. Planeta jest jedną z niewielu dotąd odkrytych, których rozmiar i orbita są porównywalne z ziemskimi.

Gwiazda ma zaledwie 10% masy Słońca, a planeta – 3,96 masy Ziemi. Krąży wokół swojej gwiazdy macierzystej w odległości ok. 0,7 jednostki astronomicznej (między orbitą Wenus i Ziemi w Układzie Słonecznym). Ponieważ gwiazda ma masę mniejszą niż Słońce, rok na tej planecie trwałby 617 dni.

Nowa egzoplaneta jest jedną z niewielu odkrytych planet pozasłonecznych, których zarówno wielkość, jak i orbita są tak podobne do ziemskich. Odkrycia dokonano korzystając z techniki mikrosoczewkowania grawitacyjnego.

Efekt mikrosoczewkowania jest rzadki – tylko około jedna na milion gwiazd w galaktyce jest „dotknięta” nim w danym momencie. Co więcej, ten rodzaj obserwacji nie jest powtarzany, a prawdopodobieństwo złapania w tym samym czasie planety jest bardzo niskie.

To konkretne zdarzenie mikrosoczewkowania grawitacyjnego zaobserwowano w 2018 roku i oznaczono jako OGLE-2018-BLG-0677. Zostało ono wykryte niezależnie przez program OGLE (Optical Gravitational Lensing Experiment) oraz przez koreańską sieć KMTNet (Korea Microlensing Telescope Network), w których wykorzystano teleskopy w Chile, Australii i Południowej Afryce.

Projekt OGLE ma na celu wykrywanie i obserwację zjawisk mikrosoczewkowania grawitacyjnego. Jest prowadzony w Las Campanas Observatory w Chile przez naukowców z Uniwersytetu Warszawskiego, pod kierunkiem prof. Andrzeja Udalskiego. Projekt został zapoczątkowany przez prof. Bohdana Paczyńskiego, który w latach ‘80 ubiegłego stulecia zaproponował metodę mikrosoczewkowania grawitacyjnego do poszukiwania słabo świecących obiektów.

UC planet-hunters discover new ‘one in a million’ Super-Earth

OGLE-2018-BLG-0677Lb: A Super-Earth Near the Galactic Bulge

Ogle-2018-blg-0677lb: A super earth near the galactic bulge

Źródło: University of Canterbury.

Na ilustracji: Wizja artystyczna egzoplanety OGLE-2018-BLG-0677Lb. Źródło: NASA.