Odkryto planetę pozasłoneczną prawie taką jak Ziemia

Porównanie systemów Kepler-452 i Kepler-186 z Układem Słonecznym
NASA poinformowała o najnowszym odkryciu z misji Kepler - naukowcy potwierdzili istnienie egzoplanety o prawie identycznych parametrach jak Ziemia, okrążającą gwiazdę podobną do Słońca. Oprócz tego odkryto 11 małych planet w tzw. "strefach życia".

Kepler-452b to najmniejsza ze znanych planet pozasłonecznych spośród tych o parametrach podobnych do Ziemi i jednocześnie znajdujących się w tzw. "strefach życia" (strefach nadających się do zamieszkania, ang. habitable zone), czyli obszarach wokół gwiazd, w którym na powierzchni planety może występować woda w stanie ciekłym. Planeta ma jedynie o 60 procent większą średnicę niż Ziemia i okrąża swoją gwiazdę co 385 dni. Średnia odległość od gwiazdy wynosi 1,05 jednostki astronomicznej (czyli 1,05 odległości Ziemia-Słońce). Na dodatek gwiazda jest typu widmowego G2, czyli takiego jak Słońce. Gwiazda ma wiek 6 miliardów lat (czyli o 1,5 miliarda lat więcej niż Słońce), taką samą temperaturę jak Słońce oraz jest o 20 procent jaśniejsza i 10 procent większa rozmiarem. Na razie nie jest znana masa planety i skład chemiczny, ale przypuszczalnie jest to planeta skalista.

Układ Kepler-452b znajduje się w odległości 1400 lat świetlnych od nas. Na niebie widać go w gwiazdozbiorze Łabędzia. Jasność gwiazdy to około 13,5 magnitudo, czyli jest w zasięgu amatorskich teleskopów.

"Możemy mówić o Kepler-452b jako o starszej, większej kuzynce Ziemi. Otrzymaliśmy szansę zbadania jak może wyglądać przyszła ewolucja naszej planety" powiedział Jon Jenkins z NASA Ames Research Center in Moffett Field, Kalifornia, który kierował zespołem analizującym dane z misji Kepler.

W celu potwierdzenia odkrycia i ustalenia dokładniejszych parametrów planety, naukowcy poza analizą danych z pracującego w kosmosie teleskopu Keplera, użyli także teleskopów naziemnych w McDonald Observatory, Fred Lawrence Whipple Observatory na górze Mt. Hopkins w Arizonie i W. M. Keck Observatory na szczycie Manua Kea na Hawajach.

Oprócz odkrycia obiektu Kepler-452b badacze znaleźli także 11 innych kandydatek na skaliste planety krążące w "strefach życia" w innych systemach planetarnych.

Jak informuje NASA, dzięki wykonywanym przez zespół Jenkinsa analizom obserwacji z teleskopu Keplera z okresu od maja do 2009 r. to maja 2013 r., poznano już w sumie 521 kandydatek na planety pozasłonecznej. O tyle zwiększyła się liczba w stosunku do katalogu z misji Kepler publikowanego w styczniu 2015 r. Z kolei całkowita liczba kandydatek na planety wykrytych w ramach całej misji Kepler osiągnęła już 4696. Natomiast dzięki potwierdzeniu istnienia planety Kepler-452b, liczba potwierdzonych planet pozasłonecznych według NASA osiągnęła 1030 (inne źródła, np. Encyklopedia Planet Pozasłonecznych, podają prawie 2000 potwierdzonych planet).

Dane zostały zebrane w Siódmym Katalogu Keplera i zostaną opublikowane w czasopiśmie naukowym "Astrophysical Journal". Dane są także dostępne w NASA Exoplanet Archive.

Porównanie rozmiarów i skali układów planetarnych Kepler-452, Kepler-186 oraz Układu Słonecznego. Źródło: NASA/JPL-CalTech/R. Hurt.