Ostatni lot rakiety H-2B. Kolejny satelita wczesnego ostrzegania Tundra na orbicie

img

W mijającym tygodniu przeprowadzono dwa starty rakiet orbitalnych. Z Japonii wystartował ostatni egzemplarz rakiety H-2B ze statkiem towarowym HTV-9 do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Z rosyjskiego kosmodromu Plesieck wystartowała rakieta Sojuz 2.1b z satelitą wojskowym systemu Tundra.

Ostatni lot rakiety H-2B i statku HTV

Z kosmodromu Tanegashima na południu Japonii wystartowała 20 maja rakieta H-2B ze statkiem zaopatrzeniowym HTV-9 na szczycie. HTV-9 doleci do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w poniedziałek, 25 maja.

W statku HTV-9 umieszczono 6,2 t towaru dla stacji. W niehermetyzowanej części statek przenosi ostatni zestaw sześciu nowych akumulatorów litowo-jonowych, które po zamontowaniu zakończą system wymiany baterii na stacji.

Oprócz baterii w statku znalazło się miejsce na zaopatrzenie dla załogi i eksperymenty. Na stację przyleci nowy moduł eksperymentalny do prowadzenia badań nad procesami spalania w warunkach mikrograwitacji oraz hiszpańska kamera obserwacji Ziemi, przeznaczona do montażu na mikrosatelitach.

Był to 9. i ostatni lot statku zaopatrzeniowego HTV. Japońska Agencja Kosmiczna pracuje teraz nad statkiem HTV-X, który będzie kolejną wersją statku towarowego o zwiększonej ładowności i możliwością lotów do budowanej w najbliższych latach stacji wokółksiężycowej Gateway. Pierwszy lot HTV-X ma zostać przeprowadzony w 2022 r.

Ostatni lot wykonała też rakieta H-2B. Do tej pory największa japońska rakieta zostanie zastąpiona systemem H3. Pierwszy lot nowej rakiety planowany jest jeszcze na koniec 2020 r.

Kolejny satelita wojskowy Tundra na orbicie

Z wojskowego kosmodromu Plesieck na północy Rosji wystartowała 22 maja rakieta Sojuz 2.1b z tajnym satelitą wojskowym. Chociaż rosyjskie Ministerstwo Obrony nie podało przeznaczenia satelity to na bazie trajektorii lotu i właściwości misji analitycy uważają, że został wyniesiony 4. satelita systemu wczesnego ostrzegania przed pociskami balistycznymi Tundra.

System Tundra jest budowany od 2015 r. i ma zastąpić pamiętający jeszcze czasy Zimnej Wojny system satelitarny Oko. Satelity Tundra operują z silnie eliptycznych orbit typu Mołnia. Ich amerykańskim odpowiednikiem jest system SBIRS, który bazuje jednak na satelitach geostacjonarnych.

W 2020 r. na świecie przeprowadzono już 31 udanych startów rakiet orbitalnych. Następny planowany jest już w najbliższą niedzielę. Rakieta LauncherOne wystartuje spod samolotu Cosmic Girl wynosząc testowy ładunek. Będzie to debiut tego systemu orbitalnego.

Na podstawie: SN/NSF

Na zdjęciu: Rakieta H-2B przed startem ze statkiem zaopatrzeniowym HTV-9. Źródło: NASA TV.