Ostatni rosyjski start rakietowy w 2018 roku wynosi 28 ładunków na orbitę

img

Rosyjska rakieta Sojuz 2.1a wystartowała z kosmodromu Wostocznyj na dalekim wschodzie, wysyłając na orbitę parę satelitów teledetekcyjnych serii Kanopus-V i 26 mniejszych ładunków.

Ostatnia rosyjska rakieta w tym roku wystartowała 27 grudnia o 3:07 czasu polskiego. Lot przebiegł pomyślnie i poinformowano o prawidłowym wypuszczeniu wszystkich ładunków na orbicie.

O głównym ładunku

Satelity Kanopus-V nr 5. i 6. dołączą do już 4 obecnych satelitów flotylli. Kanopus-V to cywilne ładunki teledetekcyjne, zarządzane przez rosyjską agencję kosmiczną Roskosmos. Każdy z satelitów jest wyposażony w trzy instrumenty umożliwiające obserwację Ziemi w świetle widzialnym i bliskiej podczerwieni.

Pierwszy satelita serii został wystrzelony w 2012 roku. Każdy z nich operuje na orbicie heliosynchronicznej, ma masę 473 kg i jest przygotowany do pracy przez co najmniej 5 lat.

Ładunki dodatkowe

Oprócz pary satelitów Kanopus-V na orbitę wyniesiono też w tym locie 26 dodatkowych ładunków. Największy z nich to ważący 100 kg satelita japoński GRUS-1 do obserwacji Ziemi z rozdzielczością 2,5 m/px.

Reszta ładunków to satelity standardu CubeSat. 12 z nich to satelity Flock-3k, które wejdą w skład sieci firmy Planet Labs, składającej się już z ponad setki satelitów obrazujących. Kolejnych 8 to satelity profilowania atmosferycznego i identyfikacji statków morskich Lemur-2 firmy Spire Global.

Dwa satelity należą do niemieckiej firmy German Orbital Systems i są rozwojowymi wersjami prototypów D-Star One wysłanych na początku 2018 roku. Jeden z nich iSat będzie operowany przez czeską firmę i służył przekazywaniu danych identyfikacyjnych ADS-B ze statków powietrznych, drugi to demonstracja technologiczna i nadajnik dla radioamatorów.

Pozostałe wysłane satelity to ładunki uniwersyteckie z Europy.

Był to 113. rakietowy start orbitalny w tym roku i 20. rosyjski. W planach są jeszcze starty chińskich rakiet i start amerykańskiej rakiety Delta IV Heavy.

Źródło: NS/Roskosmos

​​​​​​​
​​​​​​​Na zdjęciu: Rakieta Sojuz 2.1a startująca z kosmodromu Wostocznyj z 28 satelitami. Źródło: Roskosmos.