Ostatnie letnie obserwacje w Obserwatorium w Baranie

Zakończył się ostatni letni wyjazd obserwacyjny PTMA Kielce. Członkowie oddziału noc z 9 na 10 września spędzili w obserwatorium w Baranie koło Mniowa.

Obserwatorium w Baranie znajduje się w odległości około 30 km od Kielc. To właśnie tutaj bardzo często miłośnicy nocnego nieba z okolic Kielc i województwa świętokrzyskiego przyjeżdżają, aby móc wspólnie pooglądać i popatrzeć się w nocne rozgwieżdżone niebo.

Obserwatorzy z PTMA Kielce podczas ostatnich obserwacji korzystali między innymi z kilku większych własnych teleskopów oraz niedawno co odnowionego teleskopu oddziału PTMA Kielce - Uniwersała 270/1500.

Obecnie obserwatorium to dysponuje 10-calowym teleskopem konstrukcji Schmidta-Cassegraina Meade LX200GPS. Służy on głównie do astrofotografii z użyciem kamery CCD, ale również wykorzystywany jest do obserwacji wizualnych w czasie spotkań miłośników astronomii.

Warto wiedzieć i zapamiętać, że właśnie 16 maja 2015 r. w tym miejscu odbyło się Założycielskie zebranie PTMA Oddziału w Kielcach, na którym wyłoniono obecne władze Oddziału oraz przeprowadzono dyskusje dotyczące planów na przyszłość.

Jak zapewniają sami uczestnicy ostatniego zlotu miejsce to jest otwarte dla każdego, kto tylko zechce lepiej poznać otaczający nas Wszechświat i zagłębić się w jego pięknie, które jest ukazywane za każdym razem podczas każdej pogodnej nocy.

Opracował:
Adam Tużnik