Parker Solar Probe najbliżej Słońca!

img

Sonda Parker Solar Probe ustanowiła właśnie rekord (43 miliony km) największego zbliżenia się do Słońca w wykonaniu obiektu będącego dziełem rąk ludzkich. Miało to miejsce 29 października tego roku.

Poprzedni taki rekord należał do niemiecko-amerykańskiego statku kosmicznego Helios 2, który zbliżył się do Słońca na niewielką odległość w kwietniu 1976 roku. W miarę postępu misji Parker Solar Probe sonda ta będzie jeszcze wielokrotnie poprawiać swój własny rekordowy wynik, a jej największe zbliżenie do Słońca (na odległość zaledwie 6,2 miliona kilometrów) prognozowane jest na rok 2024.

Sonda Parker Solar Probe została wysłana w kosmos  zaledwie 78 dni temu. Teraz mija Słońce bliżej niż jakikolwiek inny statek kosmiczny w historii. Naukowcy spodziewają się, że sonda powinna również pobić rekord najwyższej prędkości względem Słońca. Obecny rekord wynosi około 254 kilometry na godzinę i został ustanowiony przez sondę Helios 2 w kwietniu 1976 roku. Parker Solar Probe to pierwsza sonda, która ma wykonać pomiary bezpośrednio wewnątrz korony słonecznej. Sonda została wyniesiona na orbitę 12 sierpnia 2018 roku z Cape Canaveral Air Force Station za pomocą rakiety nośnej Delta IV Heavy z dodatkowym stopniem Star 48BV.

Zespół kontrolny misji Parker Solar Probe okresowo mierzy dokładną prędkość i pozycję statku kosmicznego za pomocą sieci NASA Deep Space Network (DSN). DSN wysyła sygnał do sondy, która następnie przesyła go z powrotem do sieci anten naziemnych, umożliwiając zespołowi określenie prędkości i pozycji statku kosmicznego na podstawie czasu i charakterystyki odbieranego sygnału. Prędkość i pozycja Parker Solar Probe zostały obliczone na podstawie pomiarów DSN wykonanych 24 października, a zespół wykorzystał te informacje (w połączeniu ze znanymi wartościami sił orbitalnych) do obliczenia aktualnej prędkości i pozycji sondy.

Sonda Parker Solar Probe będzie teraz ciągle zbliżać się do naszej gwiazdy, aż dotrze do swego pierwszego peryhelium - punktu znajdującego się najbliżej Słońca - w dniu 5 listopada 2018. Stanie wówczas w obliczu trudnych warunków cieplnych i radiacyjnych. Da to astronomom zupełnie nowe możliwości obserwacyjne i szansę na lepsze zrozumienie zjawisk, które od dziesięcioleci już intrygują naukowców. Poznanie procesów rządzących Słońcem jest zdaniem NASA i innych agencji kosmicznych niezwykle ważne, bowiem panujące na nim warunki wpływają także na Ziemię.

Na fotografii: Parker Solar Probe stała się najbliższą sondą względem Słońca w dniu 29 października 2018 roku. Źródło: NASA / JHUAPL