Pierwsze udane dokowanie dwóch komercyjnych satelitów na orbicie

img

Satelita MEV-1 firmy Northrop Grumman zadokował do satelity telekomunikacyjnego Intelsat 901. Było to pierwsze połączenie się dwóch komercyjnych satelitów na orbicie. Statek MEV-1 ma przedłużyć działanie, liczącego już 19 lat, satelity Intelsat 901 – o kolejne pięć lat.

Satelita Mission Extension Vehicle - 1 (MEV-1) to pierwszy zbudowany przez firmę Northrop Grumman statek, przeznaczony do dokowania z innymi satelitami i przedłużania ich misji.

Satelita waży 2,3 t i bazuje na platformie GEOStar. Zaprojektowany na nim mechanizm dokujący opiera się na technologiach wykorzystywanych w statkach towarowych Cygnus, które wykonują misje zaopatrzeniowe do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Mechanizm przyłączania się do satelitów wykorzystuje rozwiązania zastosowane w misjach serwisowania Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Został on zaprojektowany tak, by można było dokować do satelitów, które nie są do tego przystosowane.

Satelita serwisowy MEV-1 został wysłany na orbitę w październiku 2019 r. na rakiecie Proton-M. Przez kilka miesięcy trwały testy, aż w końcu na początku lutego satelita osiągnął za pomocą własnego napędu jonowego orbitę cmentarną, na której znajdował się cel misji – dezaktywowany satelita Intelsat 901.

Przez kolejne dni satelita serwisowy dokonywał kalibracji i przygotowania systemów przed zbliżeniem. 24 lutego satelita podleciał do celu na odległość 80 m. Następnego dnia nastąpiło udane dokowanie. Statek MEV-1 przytwierdził się do Intelsata, umieszczając mechanizm dokujący wewnątrz komory silnika głównego satelity.

Teraz para złączonych satelitów przechodzi ostatnie weryfikacje przed lotem z orbity cmentarnej do orbity geostacjonarnej, 300 km niżej. Pod koniec marca Intelsat 901 ma zacząć ponownie świadczyć usługi na pozycji, gdzie swoim zasięgiem będzie obejmował obszar obu Ameryk i zachodniej Afryki i Europy, zastępując satelitę Intelsat 907.

W budowie jest już drugi satelita serwisowy MEV-2, który ma zostać wysłany w tym roku na rakiecie Ariane 5. On również zadokuje do jednego z satelitów flotylli Intelsat.

Na podstawie: Northrop Grumman/SpaceNews

Na zdjęciu: Satelita Intelsat 901, widziany przez satelitę MEV-1 z odległości 20 m. Zdjęcie wykonano przed manewrem dokowania. W tle widać Ziemię. Źródło: Northrop Grumman.