Pierwsze umowy na loty turystyczne w statku Crew Dragon

img

Amerykańska firma Axiom Space ogłosiła podpisanie kontraktu z firmą SpaceX na turystyczną misję do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w statku Crew Dragon. To już druga ogłoszona w tym roku umowa turystyczna wykorzystująca ten statek.

Statek Crew Dragon i rakieta Falcon 9 firmy SpaceX mają zostać wykorzystane do wyniesienia w kierunku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej czterech astronautów - trzech turystów i jednego profesjonalnego astronauty z ramienia firmy Axiom Space. Turystyczny lot ma trwać łącznie 10 dni, z czego 8 astronauci spędzą na pokładzie ISS. Misja jest planowana na drugą połowę 2021 roku.

Axiom Space to firma, która planuje też budowę własnej stacji kosmicznej. 27 stycznia NASA udzieliła firmie dostępu do portu dokowania w module Harmony. Axiom Space chce w 2024 roku przyłączyć tam swój własny komercyjny moduł z obserwatorium Ziemi. Następnie w 2025 roku do nowego modułu zostanie przyłączony kolejny mieszkalny, a w 2026 jeszcze jeden badawczy. W momencie zamknięcia Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, cały segment zbudowany przez firmę odłączy się i będzie pełnił rolę samodzielnej komercyjnej stacji kosmicznej.

Umowa Axiom Space i SpaceX to nie jedyny sposób na komercyjne wykorzystanie statku Crew Dragon. Kapsuła, za pomocą której SpaceX będzie wykonywać loty rotacyjne załóg NASA na Międzynarodową Stację Kosmiczną, ma zostać też wykorzystana w locie turystycznym planowanym przez firmę Space Adventures.

Statek Crew Dragon ma w 2021 albo 2022 roku wynieść na orbitę okołoziemską turystów. W planach jest osiągnięcie orbity o apogeum co najmniej 1000 km, czyli ponad dwa razy wyżej niż znajduje się ISS. Firma Space Adventures organizowała już wcześniej 8 lotów turystycznych do ISS w latach 2001-2009 przy użyciu rosyjskiego statku Sojuz.

Na podstawie: SpaceNews/Axiom Space/Space Adventures

Na zdjęciu: Statek Crew Dragon zintegrowany z rakietą Falcon 9 przed pierwszym lotem w 2019 r. Źródło: SpaceX.