Pierwszy polski satelita na orbicie!

Pierwsza transmisja z PW-Sata (Credits: Grzegorz Woźniak, CAMK)

13 lutego przed południem wyniesiony został na orbitę ziemską pierwszy satelita stworzony w całości przez polskich konstruktorów - PW-Sat. Został on umieszczony w Kosmosie przez rakietę nośną Vega, startującą z kosmodromu ESA w Kourou (Gujana Francuska). Wraz z nim wystrzelono kilka innych tak zwanych minisatelitów, w tym satelity LARES i ALMASat-1 z Włoskiej Agencji Kosmicznej oraz sześć minisatelitów zbudowanych przez europejskie uniwersytety.

Nasz polski PW-Sat ma kształt kostki o wymiarach 10 x 10 x 11,3 centymetrów w stanie złożonym. Na okołoziemskiej orbicie ma jednak rozłożyć anteny służące do komunikacji z Ziemią, a z czasem rozwinąć się do konstrukcji o długości metrowej - ma ona za zadanie jego kontrolowaną deorbitację, powodującą wejście obiektu w atmosferę i jego bezpieczne zniszczenie. PW-Sat to przede wszystkim satelita edukacyjny, który będzie wykonywał testy technologii systemu kontrolowanego opuszczenia orbity. Ma przekazywać na Ziemię jedynie dane telemetryczne, opisujące jego zachowanie i wysokość. Nie jest przewidziany ani przystosowany do robienia jakiechkolwiek zdjęć Kosmosu

Misja PW-Sat ma wbrew pozorom bardzo duże znaczenie. Zaproponowany w niej system być może będzie stosowany powszechnie w przypadku nowych, masywnych satelitów, które zakończyły swe prace, a jako kosmiczne śmieci nadal stanowią zagrożenie dla innych obiektów znajdujących się na orbicie, w tym statków zalogowych. Do dziś nie została opracowana skuteczna metoda ich pozbywania się po zakończeniu misji.

Warto dodać, że projekt PW-Sat został zrealizowany w dużej mierze przez studentów z Koła Astronautycznego i Studenckiego Koła Inżynierii Kosmicznej Politechniki Warszawskiej. Satelita został skonstruowany w laboratoriach Centrum Badań Kosmicznych (CBK PAN) w Warszawie. Misja satelity potrwa przez około rok, po tym czasie PW-Sat ulegnie zniszczeniu watmosferze. Projekt został sfinansowany z programu PECS (umowa o współpracy między Polską a Europejską Agencją Kosmiczną) oraz z grantów Politechniki Warszawskiej.
Więcej informacji o aktualnym stanie misji i położeniu satelity na stronie: www.pw-sat.pl.

Źródło: Elżbieta Kuligowska