Pierwszy polski satelita naukowy „Lem” już jutro na orbicie okołoziemskiej

BRITE-PL

Z okazji startu pierwszego polskiego satelity naukowego BRITE-PL  „Lem” , który odbędzie się  21 listopada 2013 roku, Spółdzielnia multimedialna „Fajna Sztuka” przygotowała reportaż filmowy, którego tematem jest projekt BRITE-PL. Aby zobrazować misję polskich satelitów,  powstał również komputerowy model satelity „Heweliusz”, który prezentowany będzie podczas pokazów na żywo w Planetarium „Niebo Kopernika” w Warszawie.

W naszym reportażu polscy naukowcy opowiadają o początkach projektu BRITE, jego głównych założeniach oraz wyzwaniach, przed jakimi stanęli podczas budowy dwóch polskich satelitów, a także o przyszłości przemysłu kosmicznego w Polsce.

Projekt polskich satelitów naukowych BRITE-PL Lem i BRITE-PL Heweliusz jest częścią większego programu BRITE (BRIght-star Target Explorer), który powstaje w ramach konsorcjum kanadyjsko-polsko-austriackiego BRITE. Łącznie na orbicie znajdzie się sześć satelitów (po dwa z każdego kraju). Ich głównym zadaniem będzie obserwacja jasnych gwiazd zmiennych, które zmieniają swój blask na skutek pulsacji.

Satelity BRITE-PL Lem i BRITE-PL Heweliusz" zostały zbudowane przez Centrum Badań Kosmicznych PAN (CBK PAN). Już od dziś do niedzieli (tj. 24 listopada) będzie można zobaczyć satelitę „Heweliusz” orbitującego podczas pokazów na żywo przed seansami w Planetarium „Niebo Kopernika”.
Materiały filmowe oraz animacje komputerowe popularyzujące projekt BRITE-PL zostały zrealizowane dzięki wsparciu technologicznemu HP Polska.

KONTAKT:

Spółdzielnia multimedialna „Fajna Sztuka”
www.fajnasztuka.org
Jakub Lichwa